onsdag 30. september 2009

Vorsicht, freilaufende Katze

På fredag tok jeg toget til Kassel etter sportstimen. Jeg overlevde et togbytte i Warburg, og kom trygt fram til Kassel Hauptbahnhof. Litt skuffa ble jeg da Ida ikke så meg selv om jeg hadde på den omtrent selvlysende jakka mi, men det var herlig å endelig se ho igjen da ho først så meg i folkemengden! Sent på kvelden gikk vi i et par timer rundt i lille Habichtswald-Ehlen og bare snakka, og snakka. Hadde regna med det skulle bli avslappende å kunne snakke så mye norsk jeg bare ville, men når man snakker omtrent konstant i en hel helg blir også det anstrengende selv på norsk.


Russisch Brot er en supergod bokstavkjeks, men med dårlig utvalg av riktige bokstaver. Vi brukte ganske lang tid på å finne riktige bokstaver til dette:


Vi så også på bilder, jeg har vel tatt desidert flest bilder av oss to. Må snart sette meg ned å rydde opp i de 3000 bildene jeg har fra de siste 2 månedene.

Lørdag sto vi opp tidlig, og gikk hjemmefra hos Ida litt før halv 10, og tok buss og S-Bahn inn til Kassel. Der spiste vi frokost, tømte lommebøkene våre og satt lenge i en park. Når vi ikke hadde mer å gjøre, slo vi ihjel resten av tia med å kjøre fram og tilbake med S-bahn, siden vi uansett hadde et helgeskort.





Og man blir patriotiske av å være utvekslingsstudent! Etter frokost i markedshallen satte vi lommeboka på slankekur på Müllers markt eller noe i den duren. En stoooor alt mulig butikk, og gjett hva vi fant i blandt alle de titusener av ulike sorter kremer!


I parken


Sommerfølelse 26. september!



Rådhuset





Er det rart lommeboka blir tung når man har bortimot 10€ i mynter? Her hadde vi ca 1,50€ (15kr)

De få gangene jeg spiser på McDonnalds forventer jeg ekte McDonnalds stil, og ingen servitører!

På vei hjem går det ingen busser helt til Ehlen, og vi hadde fått beskjed om å ta samletaxi tilbake fra endestasjonen til S-Bahn, siden det var en spesialavtale gjennom Ehlen "kommune". Problemet var bare at man måtte ringe for å bestille samletaxi, og det visste ikke vi, så da var vi stuck i Druseltal. Heldigvis har Ida snille naboer, og ho ene kom å henta oss. Opprinnelig kommer ho fra Sverige, og det var herlig å faktisk høre svensk igjen også. Midt inni en tysk settning kunne ho finne på å slå om til svensk, for så å hoppe tilbake på tysk. Superkoslig, gammel dame.
Og som om vi ikke hadde gått nok tidligere på dagen gikk vi ut på kvelden og gikk enda en tur rundt i nabolaget. Vi tok masse bilder, og til slutt var vi egentlig ikke sikre på hvor vi var, og funderte på i hvilken rettning vi skulle gå. 50 m lenger framme kom til et kryss, som overraskende nok førte ut i gata Ida bor i.

Og vi fant et veldig fint skilt.


Jeg ler meg skakk i hjel, dette skiltet står på trappa hos Ida! Må også bare slenge inn at for et forhold vertsforeldrene har til kattene sine! De kan høre hvem av kattene det er gjennom utedøra, og de behandler kattene som... ja, jeg vet ikke hva... små babyer?

Søndagen var vi litt rundt omkring, og vi plukka blandt annet masse plommer i hagen til noen slektninger/bekjente(?) av vertsfamilien til Ida. Senere på dagen gikk vi tur opp på en liten kolle hvor vi kunne se utover hele Ehlen osv. Det var ingen lang bakke oppover, men kan love dere jeg merka det i leggene at det ikke finnes bakker her i Bad Lippspringe.


Ehlen


Jeg har fått kjøpt billetter til Berlin også, togturen ble faktisk en god del billigere enn forventa. Det billigste var faktisk å kjøpe en t/r billett Kassel/Berlin-Berlin/Kassel, for så en egen mellom Paderborn og Kassel begge veier. Jeg kan jo ikke akkuratt klage, siden da kjører jeg med Ida og Mia til Berlin, og Ida tilbake siden Mia må ta et annet tog. Jeg slipper å kjøre tog mange timer alene =D
En ting jeg kan si med sikkerhet er forresten at jeg aldri skal jobbe i noe alá NSB, Deutsche Bahn osv. Fyttikatta så mange ulike kombinasjoner av billetter det fantes, hadde jeg vært ho dama i reisebyrået hadde jeg tørna for lengst.

I dag overlevde jeg min første tyskklausur, novelleanalyse. Tror jeg kan skryte på meg å ha funnet 2 språklige virkemidler, en metaphor og en sammenlikning. Haha! Men hadde det vært tyskstil i forhold til norsk nivå på tysken, hadde jeg bestemt hatt en god følelse etterpå. Fikk skrevet 2,5 spalter (her har de egne "Klausur-böger", linjerte ark uten marg, som man må brette til en marg slik at man skriver på 2/3 av sidebredden. De andre rundt meg satt og hadde skrevet 8!

Kom også over en trist nyhet da jeg gikk inn på facebook, og så at hele de 2 første sidene av statuser var dekket av R.I.P. Egentlig burde man vite bedre enn å klatre opp på et tog, men uansett er det som har skjedd veldig trist.

Og jeg sparer det beste til slutt: I morra har jeg friiiiiii!!!

2 kommentarer:

Solveig sa...

Det er bra noen har fint vær, her hjemme er det rim på bilen om morran og jag har tatt fram boblehjakka allerede:O

mamma sa...

Meterologene melder til og med fare for snø og glatte veier i Indre Østfold i morgentimene i morgen..... - definitivt slutt på sommeren.