tirsdag 22. september 2009

Nå er det jul igjen, og nå er det jul igjen, og jula varer helt fra september...

Hvorfor kan ikke EF få med seg at jeg faktisk sitter i Tyskland, som en av EFs utvekslingsstudenter? Ganske ofte sender de meg mail alá: Gå ikke glipp av mulighetene dine, reis et år på utveksling med EF! Kan de ikke i det minste slette de som er/har vært på utveksling fra maillista?

I går var jeg med en tur på biblioteket i Schlangen, en liten ort ved siden av Bad Lippspringe. Jeg lånte meg Stieg Larssons "Verblendung", eller også kjent som "Menn som hater kvinner". Boka er på over 600 sider, på tysk, så blir spennende å se om jeg kommer meg gjennom den. Leste 50 sider her om dagen i Bjørn Bottolvs "Tote Zeugen lügen nicht" (Norsk orginaltittel: Døde vitner lyver ikke), og skjønte nesten alt jeg leste, så det er håp også for meg.
Fikk også ordna meg BahnCard 25, et rabattkort for togreiser. Det tipsa EF om når Jutta ringte EF for den skriftlige bestätigungen for at jeg måtte skrive klausurer. For EF turene til Berlin, Heidelberg osv lønner det seg uansett med et kort du får 25% rabatt med, og grunnen til at jeg fiksa det allerede nå, og ikke venta til november er at: JEG SKAL TIL KASSEL!
Neste helg reiser jeg nedover for å besøke Ida =D
Gleder meg til å se ho igjen, og til å bare kunne bable som en foss uten å måtte vri hjernen hele tiden. Vel, må nok tenke litt i begynnelsen, for snakka med Ida på telefon i ca 5 min i går, og hjelpes meg! Merka godt at jeg ikke har snakka norsk på 4 uker. Det har forresten også blitt ganske komplisert å skrive norsk, så jeg er fullt klar over at blogginnleggene for tia blir skrevet med en noe merkelig variant av bokmål.

Nå må jeg skrive ferdig min kurzgeschichteanalyse, som om ikke analyse er vanskelig nok på norsk. Hadde vært greit nok om tysken var på nivå med tysk 2 i Norge, men når nivået tilsvarer norskfaget hjemme er det ikke bare morro. Og om det ikke er nok med analyser i tysk, her går ikke historiefaget ut på å pugge fakta, men på å skrive ANALYSER!

Har julegodteriet begynt å komme inn i butikkene hjemme? For 2 uker siden kom første julegodteriet i butikkene her nede! Hjelp, får på følelsen at året mitt her nede snart er over. Men, heldigvis er det bare tyskerne som ikke er helt flinke i å holde styr på hvilken måned vi er i. Begynelsen av september=jul? ikke for meg hvertfall...

Ingen kommentarer: