mandag 7. september 2009

Hannover

I helga var vi i Hannover, hos noen slektninger av vertsfamilien. Først var vi i sentrum av Hannover, og siden det egentlig var meldt masse regn var vi på en intens jakt etter litt mer vanntette sko enn tøysko. Etter å ha gått gjennom utallige skobutikker sto jeg igjen med en ny, stor veske. Endelig fant jeg en veske som permen og skolebøker passer i, som både var fin og ikke alt for dyr. Jeg finner kun massevis av fine høyhelte sko, vintersko og stoffsko, men av helt vanlige hverdagssko som tåler litt vann finner jeg veldig sjeldent noen jeg liker. Heldigvis kom aldri det regnet som var meldt.

Hannovers "Karl Johann"


Det nye rådhuset. Opp til toppen går det en heis, og den følger taket på kuppelen. Den tok vi, og det var en småekkel opplevelse å merke at heisen tippa over så du måtte holde deg fast for å ikke falle inn i heisveggen. I tillegg kunne vi se gjennom gulvet i heisen, og ned i den eldgamle heissjakta.

På toppen av rådhuset, med litt av Hannover i bakgrunnen.

I vannet ved rådhuset hadde de laget et verdenskart.

Hannover sentrum

I Herrenhäuser Gärten






Aner ikke hvor mange bilder av fyrverkeri jeg har tatt her i Tyskland, men fyrverkeriet her slår virkelig alt! Det var en fyrverkerikonkurranse alá VM, og på lørdag var det Malta som hadde fyrverkeriet. Kommer vel sannsynligvis til å sovne neste gang jeg ser det stusselige nyttårsfyrverkeriet i Norge.

På søndagen var vi ute og spiste på restaurat med alle slektningene som bor uttafor Hannover, i Wettmar. Utrolig god mat, og som sist spiste jeg kantarell og rösti, denne gangen med snitzel. Så tilbake slektningene for å fortsette bursdagsfeiringen med massevis av kaker, før vi kjørte tilbake til Bad Lippringe.

Dagen i dag har forresten ikke vært av de beste. For det første fant jeg i 1. time ut at jeg hadde glemt alt av skrivebøker hjemme, og siden jeg ikke hadde satt alt inn i permen, mangla jeg diverse notater jeg egentlig trengte for hele dagen. I chemie gjorde vi i begynnelsen en egentlig ganske morsom øvelse, som ikke kun baserte seg på + og - ioner, kjemiske reaksjonslikninger osv. Vi farga rødkål med syrer og basiske stoffer så vi fikk fargene rød, blått, gult og grønt. Mot slutten var det bare teori, teori og enda mer teori med hvordan man regner ut molekylvekt osv. Ho som kan kjemi var ikke der i dag, og alt var så komplisert at jeg sannsynligvis hadde skjønt mer om noen hadde snakket til meg på kinesisk. Jeg brukte heller tia på å fundere på om jeg heller skal ta kjemi neste år i Norge hvor jeg faktisk kan forstå noe, for jeg får ikke annet ut av faget enn frustrasjon. Selv om språket kommer til å gå bedre etterhvert er kjemi et fag jeg egentlig ikke skjønner i det hele tatt, selv på norsk, og da er det helt bortkasta å prøve å lære det på et annet språk. Jeg prøver en liten stund til, samtidig som jeg prøver å finne ut mer av hvordan det funker med kravene til hvilke fag man må velge i Norge, så får jeg se hva jeg gjør.

Jeg har også hatt min første gruppeframføring, og det var ikke så ille som normale framføringer hjemme, selv om alle notatene mine lå i skriveboka mi og jeg ikke hadde fått med meg at vi skulle framføre gruppearbeidet om Gallileo Gallilei. Som utvekslingsstudent forventer ingen noe av meg i begynnelsen, og da har jeg heller ikke det presset om å måtte prestere for å få en god karakter. Her opplever jeg daglig at folk ser helt sjokkerte ut, og nesten roper ut; Kan du tysk?!?, når jeg snakker med noen. Det mest vanlige er tydeligvis at utvekslingsstudenter her i Tyskland ikke kan et ord tysk når de kommer.

Ute er det 24 grader, sola skinner, jeg har vondt i hodet, og fryser selv med en tykk, svart hettegenser. Supert! Håper jeg ikke blir sjuk. Tror egentlig bare det er den elendige innelufta på den 150 år gamle skolen som gjør at jeg får vondt i hodet.

Ingen kommentarer: