tirsdag 1. september 2009

Informatik

Akkuratt nä sitter jeg i Informatiktimen, og gjör egentlig ingenting. Laereren er ikke her idag, men vi mätte komme for ä gjöre noen oppgaver! Echt Sheiße! Ellers hadde jeg begynt til 5 time, og det hadde passet meg perfekt. Uansett, vi har fätt oppgaver vi skal gjöre, oppgaver jeg ikke skjönner noen ting av. Sä jeg skriver heller blogg, og pröver ä fä hjelp til oppgavene hjemme, sä jeg hvertfall har noe ä vise fram neste uke.

Jeg fortsetter like greit pä oppsummeringen av dagene som har värt, selv om en blogg kun bestäende av oppsummering og dagbokinnlegg kan bli ganske kjedelig i lengden. Jeg er for lat til ä begynne ä skrive dagbok uten om bloggen, men fär se hva jeg gjör lenger ut i äret.

Lördag
Jeg reiste med Jutta (vertsmor) til hennes mamma. Tror stedet heter Nachrodt eller noe i den duren, en og en halv time i rettning Düsseldorf. Der gikk vi ut og spiste pä en café/restaurant med supergod mat, Rösti med kantarell i flötesaus og supergod salat! Tror vel aldri jeg har spist sä god mat för. Vi plukket ogsä plommer, siden i hagen der stär det er gedigent plommetre, med like mye plommer som blader! Da jeg fortalte at jeg elsker plommer plukket vi masse! To bötter fulle (jeg gjetter pä at det tilsvarer en stor vaskebötte), og treet sä fortsatt ut som det aldri var blitt plukket en eneste plomme. NAM!
Pä kvelden var jeg med Eva og flere av hennes venninner pä en 18-ärs fest, selv om jeg synes det blir litt i overkant av feiring med 150 inviterte gjester, innleid DJ osv. Det var hvertfall veldig koslig, selv om vi mätte sykle et stykke begge veier. Kl 02.00 er det nemlig ikke veldig varmt ute. Men var mye bedre ä sykle enn ä mätte vente pä noen som hentet oss. Forrige lördag var jeg nemlig ogsä med pä en feiring (alle Evas venner blir 18 for tiden), og da skulle kjäresten til en av venninne til Eva komme ä hente oss kl 2. Den siste halvtimen mellom halv 2 og 2 ble kun brukt til venting og ä diskutere hvor dumme folk kan väre, siden alt stoppet da ei hadde drukket litt for mye og lä bevisstlös ute og mätte bli hentet av ambulansen. Hva tenker folk egentlig med?!?

Nä er informatiktimen over, sä rekker ikke skrive noe mer. I kveld skal jeg väre med ho jeg fortalte om pä volleyballtrening, sä da kan treneren se hvilket av de utallige lagene i Grün-Weiß SV jeg passer pä. Dessuten skal jeg pröve en gang i vollevballklubben i Bad Lippringe for ä se hvilken av klubbene jeg vil spille i. Hvis det virker bra i Bad Lippspringe vil jeg heller spille der, enn ä mätte reise 20-30 min til og fra hver eneste trening.

Oppgavene i informatiktimen idagvar forresten disse:

Aufgabe 1
In einer Obstgärtnerei werden auf Karteikarten zu
den Äpfelbäumen die Maximalhöhe, die Blütedauer
und ihr Wasserbedarf pro Woche notiert. Des weiteren
interessiert den Betrieb, dass der Baum zuerst
blühen und dann Obst tragen kann.
Erstellen Sie ein Klassendiagramm der Klasse Apfelbaum.

Aufgabe 2
Gegeben ist das nebenstehende UML-Diagramm.
Erklären Sie anhand dieses Diagramms die Begriffe
Klasse, Objekt, Attribut und Methode mit eigenen
Worten!
Grenzen Sie insbesondere die Begriffe Klasse und Objekt voneinander ab.

Aufgabe 3
Gegeben ist das Klassendiagramm Buch.
a) Geben Sie zwei Objekt der Klasse Buch an
und belegen Sie alle Attribute mit Werten.
b) Erweitern Sie die gegebene Klasse so, dass
sie dem Anwendungsfall „Bibliothek“ mit Ausleihe
genügt.
c) Entwickeln Sie einen weiteren sinnvollen Anwendungsfall und erstellen sie
das Klassendiagramm.

Aufgabe 4
Gegeben sind die Klassen Personenkraftfahrzeug (PKW), Lastkraftfahrzeug
(LKW), Fahrzeug, Kraftfahrzeug, Fahrrad und Motorrad.
a) Entwickeln Sie ein geeignetes Klassendiagramm, das diese Struktur unter
zu Hilfenahme der Vererbung abbildet.
b) Erweitern Sie die Vererbungshierarchie um Land-, Wasser- und Luftfahrzeuge
mit diversen Unterklassen.
c) Erläutern Sie anhand des Beispiels aus Teilaufgabe a) und b) die Spezialisierung
und deren Vorteile.

Aufgabe 5
Entwickeln Sie ein Klassendiagramm mit einer Vererbungshierarchie mit vier
Ebenen, also: es existiert eine Oberklasse, diese hat mehrere Unterklassen,
diese hat wiederum mehrere Unterklassen, die nächste ebenso (siehe Diagramm).
Es bieten sich Vererbungshierarchien aus der Natur oder dem Sport
an.


Noen som skjönner noe? Det gjör hvertfall ikke jeg!

Ingen kommentarer: