fredag 18. september 2009

Smil og vær glad...

Av en eller annen grunn har jeg veldig godt humør i dag. Kan ikke si at humøret mitt har vært dårlig noen de andre dagene heller, men i dag har jeg bare ekstra godt humør. Først starta jeg dagen halvt i søvne, med matte. Der brukte jeg for det meste tia på å irritere meg over tyskernes måte å regne ut 2.gradslikninger. Her bruker de nemlig ikke abc-formelen som jeg er vant til, men en metode som heter pq-formelen eller noe. For meg virker den høl i huet, og jeg kommer ikke til å prøve meg på den med mindre jeg skulle få streng beskjed av læreren om å bruke den.

Læreren skrev faktisk på tavla hva formelen var, men hva p og q er aner jeg ikke, og ikke vil jeg vite det heller. Lenge leve abc!

De får ikke lenger lov til å bruke +/- kvadratrot i samme ligning, og må løse den i 2 omganger. Egentlig vil vel det også den norske abc-formelen også siden den også har +/- i samme omgang, men shit au. Jeg kommer til å bruke abc-formelen sånn jeg er vandt til å bruke den.

I engelsk fikk vi vite at vi skulle lese en krimbok, og derfor ikke må lese "the curious incident of the dog in the night-time". Kan ikke si jeg ble veldig lei meg da vi fikk vite det. Forresten er engelsklæreren min veldig streng, og ifølge de andre i klassen er han skolens strengeste engelsklærer! Engelsk er greit nok det, men når jeg for tiden stort sett kun klarer å sette sammen engelsksettninger bestående av 50/50 engelsk og tysk, er ikke engelsk yndlingsfaget. Dessuten snakker folk her nede engelsk med en VELDIG sterk tysk uttale, og jeg skjønner ofte ikke hva de prøver å si.

For eksempel blir "they spent a lot of time..." til "they spent many time...", "to show" uttaler mange "to shaww", "article" blir "ertekkle" osv. Skjønner faktisk ofte mer når de snakker på tysk.
Og i sporttimen i dag kom sportslæreren bort mens vi spilte og spurte om ho kunne få et ord med meg. Det første som slo meg var; hva har jeg gjort som jeg ikke skulle ha gjort? Det ho skulle si var at siden jeg var såpass flink(øh?) i volleyball, var jeg tatt ut på skolelaget og jeg skal i november være med å spille mot andre skoler i Kreis Paderborn.

Jeg hører forresten også fra vertsfamilien at det var valg hjemme for et par dager siden. Det er fint jeg har en vertsfamilie som følger med på hva som skjer hjemme i Norge, for det aner nemlig ikke jeg for tia. Jeg har vært 6 uker hjemmefra, og må innrømme at jeg ikke en eneste gang har klikka meg inn på sider som vg.no osv. Jeg har absolutt 0 peil på hva som skjer hjemme for tia, og hadde ikke familien fortalt meg om valget hadde jeg vel sannsynligvis ikke fått det med meg i det hele tatt. De lo av meg når jeg satt der som et spørsmålstegn etter de hadde fortalt noe om at det ble rødgrønn regjering, og det at jeg ikke hadde peil på hva det innebar. Politikk er ikke min ting, og etter å ha pint meg gjennom politikk i samfunnsfagen i fjor har jeg fortrengt alt jeg lærte da.

Og for å slenge inn en siste ting, i går rakk jeg opp hånda og svarte på et spørsmål i en annen time enn engelsk for første gang her nede. Det var i Informatik. Vi har begynt å programere roboter i et program med javakoder, og det er enkelt og morsomt! I de andre fagene rekker jeg ikke forstå spørsmålet før noen andre svarer på det, og når jeg skjønner det vi gjør i matta, funker det uansett ikke å skulle rekke opp hånda når jeg omtrent ikke kan noen matematiske utrykk enda. 5 dele på 2 blir for eksempel 5 durch 2, kvadratrot heter Wursel... og det er stort sett de 2 matematiske navnene/utrykkene jeg har lært sålangt.

Ingen kommentarer: