fredag 25. september 2009

Nå er det bare timer igjen til jeg reiser nedover til Kassel. 17.59 henter de meg på togstasjonen, og da begynner morroa. En hel helg, kunne snakke så mye norsk vi bare vil, shopping osv... Jeg kan også si med sikkerhet at det ikke kommer flere blogginnlegg før søndagskveld/mandag, for internett finnes nemlig ikke hos Ida.

Jeg gleder meg! Hvor ble det forresten av den grønne yndlingsgenseren min? Den har jeg nemlig ikke sett siden campen. Oops.

Jeg har også funnet ut at tia kommer til å gå veldig fort framover.
Nå i helga: Kassel
Neste helg: 150års jubileum på skolen
Helga etter det: Stadtfest i Bad Lippspringe og høstferie.
Ferien: 1 uke reising i rettning Dresden, så en uke hjemme, foreløpig uten andre planer enn å prøve å få Ida oppover.
Så 2 uker skole, før Berlin med EF.

Også når jeg husker på det. Jeg fikk et spørsmål på bloggen, og siden det er flere innlegg tilbake i tid svarer jeg like godt her:

Men i forhold til fag, var det sånn at du valgte retning: samfunnsfag, språk eller realfag? Eller var et ett visst antal obligatoriske fag(eventuelt hvilke) og noen du kunne velge?

I Norge skal jeg ha realfag, og da valgte jeg realfag her nede også. Her nede kan man egentlig velge ganske fritt, friere enn i Norge hvor man må ha 2 fag innenfor eget programområde og sånn styr. Jeg måtte velge fag utifra dette systemet:

1. Mathe
2. Deutsch
3. Englisch
4. Biologie, Chemie oder Physik
5. Sozialwissenschaften(Politik, Wirtschaft, Gesellschaft), Erdkunde,
Geschichte, Pädagogik oder Philosophie
6. Musik oder Kunst
7. Religion, du könntest auch Philosophie
statt Religion machen (aber nur wenn du nicht religiös bist, das machen viele)
8. Sport
9. Biologie, Chemie, Physik, Informatik (keine Grundkenntnisse),
Spanisch (keine Grundkenntnisse) oder Russisch (keine Grundkenntnisse)
10./11. ein Fach aus 5.,6. oder 9.

(fagene i rødt er de jeg har valgt)
Det vil da si at jeg må ha matte, engelsk og tysk og sport, (og historie fra EF sin side), og resten kunne jeg velge enten eller, og velge bort de fagene jeg abolutt ikke ville ha og velge de fagene jeg trenger i forhold til skolen i Norge osv. På min skole er alle fag 3-timers fag, og jeg har 10 fag totalt. 10 er minstekravet, men mange velger også både 11 og 12, siden da har de mulighetene åpne videre i 12. klasse hvis de er usikre på hvilket fag de vil spesialisere seg i.

Ingen kommentarer: