søndag 4. oktober 2009

150års jubileum

Det var herlig å ha fri på torsdag, selv om det delvis ødela helgefølelsen. Vanligvis er det å få helg helt supert, og fredagen på skolen gleder jeg meg alltid til helg. Når det da kommer en dag fri i uka blir hjernen min forvirra, og oppi huet var jeg på fredag forberedt på enda en full uke på skolen.

På torsdags kveld var vi på en konsert i anledning 150-års jubileumet på skolen, hvor alt fra skolekor, orkester, bigband osv (både unterstufe og oberstufe) var med. Unterstufe-gruppene var veldig både og, men til å være fra 5. klasse og oppover var de flinke (med untak av de gangene det var så falskt at du hadde mest lyst til å kutte av deg ørene). Oberstufekor, bigband og orkester var utrolig flinke! Vi fikk utdelt program over rekkefølgen på innslagene og hva de skulle synge/spille. Jeg la med en gang merke til at Gabriella's sång, en av mine yndlingssanger, sto på lista over sangene koret skulle framføre, og siden det sto "Song" og ikke "Sång" frykta jeg det verste, nemlig at de hadde tukla med sangen og at de kom til å synge den på enten engelsk eller tysk. Tro det eller ei, tyskerne sang sangen på svensk, og hadde det ikke vært for at jeg viste at de var tyskere hele gjengen, hadde jeg trodd at de faktisk kom fra Sverige.

Fredagen var det grillfest på skolen, først 4 timer undervisning (2 for meg, siden jeg hadde fritimer i tillegg), så slepe stoler og pulter fra øverste etasje i det ene bygget, til gymsalen som ligger i kjelleren i det andre bygget. Hadde ikke lenger følelse i hendene etter en time, og heldigvis for meg var det delt inn i forhold til hva du hadde av fag i 5.-6. time, og siden jeg har fritime i 6. måtte jeg bare slepe stoler/pulter i 45 min og ikke 1,5 time som mange andre. Den såkalte grillfesten gikk ut på at de hadde leid inn 2 vogner som solgte pommes og currywurst ogsånn, men 2 vogner var alt for lite for hele skolen + foreldre, så istedenfor å stå en halvtime i kø som mange andre, gikk vi heller bort på marktkauf og kjøpte Döner i dönervogna utafor. Döner er typisk tysk kebab, og dönervognene står bortimot på hvert gatehjørne. Etter 2 mnd i Tyskland var det på tide at jeg fikk smakt döner.
Hele resten av 150-årsfeiringopplegget beregna for oss elever var egentlig ganske skuffende.

I går lagde vi taco, og det var ikke bare enkelt å finne det vi trengte til tacoen. Hjemme er det vel 2 standard tacomerker som man får tak i overalt, mens alle de andre billigmerkene som FirstPrice osv har eget tacotilbehør. På marktkauf fant vi tortillas og tacokrydder, men ingen saus. På Minipreis (butikken de vanligvis handler), fant vi tacosaus, men jeg kan ikke si jeg la merke til hverken tortillas eller kryddermix. For meg virker det helt skrudd at taco kan være så vanskelig å få tak i her nede hvor de ellers har så stort utvalg i alt som er av mat, hjemme er jo Taco så normalt! Heldigvis falt tacoen i smak, så forhåpentligvis trenger jeg ikke vente enda 2 mnd på neste gang vi spiser Taco.

På kelden skulle Eva være med på Best-of-Varieté, siden ho er med i Akrobatik-AG. Hver onsdag i 7. time har hele skolen fritime, og da har man muligheten til å bli med i en AG, som kan være en sportAG, kor/orkesterAG osv. De skulle framføre et par pyramider, og skulle møtes et par timer før for siste gjennomgang. Jeg ble med siden jeg ikke hadde noe annet å gjøre, og jeg i tillegg kunne se på resten av Varieté-opplegget sammen med Akro-gjengen, selv om det hovedsaklig var for Ehemaligen (tidligere elever på skolen). Det viste seg at en av akrobatikjentene hadde blitt syk, og de lette rundt etter en annen som kunne steppe inn. Det endte med at de kasta meg inn i en pyramide(!!!!), og ellers flytta litt rundt på de andre så jeg kunne stå med de som for eksempel sto i en sirkel rundt pyramidene osv, og ikke måtte lære veldig mye. Det å slenge meg med på noe sånt som jeg aldri har vært borti før, på så kort varsel hadde jeg egentlig aldri trodd jeg kunne finne på å gjøre, men jeg overlevde, og det var faktisk ganske gøy.

Midt inni denne pyramiden ble jeg plassert!

Og resten var jeg bare av de som lå/satt/sto rundt




Flere av Evas venninner hadde et såkalt søpplekasse-show, til Manamana-sangen, og her er før de opptredde.

Når varieté-kvelden var over gikk jeg med Eva, Sanna, Anne og Clara (Evas venninner, som også er med på akro) ut å spiste. Jeg har historie med Clara, men hadde av en eller annen grunn aldri snakka med ho før i går.

Ingen kommentarer: