tirsdag 8. september 2009

Volleyball

Jeg droppa planene om å prøve volleyballen i Paderborn idag, og dro heller på trening her i Bad Lippspringe. Tror vel neppe jeg kommer til å somle meg på trening i Paderborn, siden laget her var ganske perfekt. Jeg har hele tiden blitt fortalt at volleyballaget her er dårlige, ingenting er serriøst og det er bare for morro. Det var ca 15 jenter på treninga, totalt er de 19 tror jeg noen sa, men 13-14 var vanlig oppmøte pr trening. Det er alt fra 3-4 som smasher og slår noe vanvittig, til de som kun har spilt et halv år. Det passer meg helt perfekt siden jeg ikke har noen planer om å bruke året til å bli supergod i volleyball, bare jeg fikk fortsette å spille volleyball spilte det ingen rolle hvor og hvordan, men det er jo en ekstra bonus at det ikke kun blir serv, poeng, ny serves og enda et poeng, og heller flere ganger over nettet.

Treneren er russisk, så jeg kommer forhåpentlivis, i tillegg til vanlig tysk, til å forstå tysk med en sterk, russisk aksent når året nærmer seg slutten.

Det jeg la spesielt merke til på treningen var servene. Alle slår overarm, og mange slo vanvittig hardt. Under servetreningen måtte du passe på å ikke bli slått ned av alle de harde ballene som kom over nettet, men selvom du klarte å unngå det, kunne du nesten være sikker på at det kom til å komme et bakholdsangrep når en ball traff veggen og spratt tilbake i minst like stor fart som den traff veggen. Fint jeg lærte meg overarmsserv i vinter, uten å kunne det hadde jeg nok følt meg passe lost. Og den beste metoden for å trene overarmsserv er heved bevist at er 3 måneders sommerferie uten noen som helst volleyballtrening. Brått får jeg over 9/10 baller, og de aller fleste går ganske langt! Og når det ikke funker lenger er det bare å prøve å drepe gulvet i et par omganger, så funker det igjen, så jeg skjønner nå hvorfor alle står å spretter ballen før en serv.

Nå skal jeg legge meg, og krysse fingrene for at jeg klarer å gå i morra. Jeg klarte nemlig å strekke en muskel i låret på begynnelsen av treninga, og det er ikke veldig behagelig.

Ingen kommentarer: