fredag 23. oktober 2009

Dresden


Eva bak rattet, på vei til Dresden.

Turister


Vi var en tur innom det tekniske universitetet i Dresden, siden Eva vurdere å studere noe med Informatik, og informatikbygget var grønt og stilig! Har faktisk begynt å vurdere å studere i Tyskland istedenfor Australia, selv om Australia fortsatt er den store drømmen merker jeg at jeg godt kunne tenkt meg å studere her nede også. Det hadde jeg aldri trodd for et par mnd siden! Utvekslingsår ja, men å studere i et annet land en australia...
Har heldigvis en stund på meg fram til jeg må bestemme hvor, og ikke minst HVA jeg vil studere. For øyeblikket har jeg faktisk blitt smittet av vertsfamiliens interresse for informatikfaget, og yndlingsfaget mitt her nede er informatik! Det her høres jo ut som drømmestudiet! I tillegg trenger man kun R1, eller S1+S2 matte, noe som vil bety jeg i såfall ikke MÅ ha kjemi2 eller fysikk 2 neste år, og kan ta IT2 neste istedenfor. Søkte nettopp på informatikutdannelser i Norge og fant denne siden, så har ikke lest alt endea, men ser såpass spennende ut at jeg tror jeg kommer til å sette meg ned å lese mer.

Et helt nytt, kjempestort, kjempefint og stilig senter midt i Dresden. Ble åpna for en mnd siden!

Zwinger





Frauenkirche

Noen hus rundt ved Frauenkirche



Dresden panorama. Det sto rammer rundt om kring hvor man kunne stelle seg på en kloss forra ramma for å få det perfekte panoramablikket av Dresden

Pfunds Molkerei, verdens fineste melkebutikk. Står til og med i Guinness rekordbok.

Det var fint inne, men det stinka! Ikke stedet for en som hverken liker surmelk eller oster med veldig sterk smak!

Dresden Bahnhof




Østtyske Ampelmännchen


Og Ampelweibchen




Traff også igjen Kjersti for første gang på... vet ikke hvor mange år. Fant ut at jeg hadde scannet inn et av bildene fra sist vi var på besøk i Trondheim, og da så vi sånn ut:




Sächsische Schweiz
................................................- BASTEI

Vi var også i Sächsische Schweiz, et område som sannsynligvis ligner veldig mye på sveits. Vi var ved Basteibrücke, et av de mest kjente turiststedene i Elbsandsteinsgebirge/Sächsische Schweiz. Egentlig skulle vi gått en lengre tur for å komme dit for å se andre deler i tillegg, steder hvor ikke de største turistmendene drar, men vi endte opp med turistbussen fram og tilbake til parkeringa siden det var grisekaldt. Vi fikk også årets første snø siden vi var oppi høyden, men det var kun noen få snøkorn. Bildet jeg lasta opp tidligere med snøstorm var fra morgenen dagen etterpå.


Godt innpakka, for så å konstatere at det funka dårlig å ta bilder med hansker/votter, så fingrene våre var gjennomfrøsne etter et par timer utendørs.




Basteibrücke


En liten landsby på nedsiden. Det var fullt av jernbanespor gjennom landsbyen, så det så ut som som typisk modelljernbaneby.





Så kaldt var det...


Etterpå kjørte vi til Bad Schandau for å få noe varmt å spise:


I 2002 var elva Elbe, ifølge wikipedia, 9 meter høyere enn normalt, mener heller jeg hørte det var 4-5 meter når vi var i Dresden, men uansett: denne butikken hadde malt en målestokk på veggen. Øverste strek er fra 2002, og denne butikken lå høyere oppe. Tenk på de husene som ligger helt i vannkanten.




Sånn så nabohuset til ferieleilighetene vi hadde ut torsdag morgen.

Og utsikten gjennom frontruta på bilen!

Ingen kommentarer: