fredag 23. oktober 2009

Besøk av Ida

På tirsdag kom endelig Ida en tur, og noe av det første ho fant fram da jeg møtte ho på stasjonen var et Lebkuchenhjerte! Og til en forandring til de jeg har hatt tidligere var det med grønn glasur =D Ho hadde også med seg kake i god tro om å få hjelp til å spise opp litt av bursdagskaka ho hadde fått dagen før, faaail. På mandagen hadde jeg og Eva nemlig den store bakedagen, og vi bakte både nøtte/sjokoladekake til Nadine (Evas bestevenninne), OG brownies til Ida.

I Paderborn er det for tiden HerbstLibori, en festival/stort tivoli med utallige boder, og vi tenkte vi skulle stikke innom der når vi først var i byen, men tydeligvis åpna alt først senere, så da tok vi bussen hjem og lagde... taramtatatatatam... NORSK RISGRØT! Det var herlig! Første gang på over 2 mnd. Her har de faktisk noe lignende, Milchreis, men det er bare veldig ekkelt søtt, så det at vi spiser usøtet grøt med salt i, kun med sukker/smør og kanel på toppen syntes de var veldig rart, men de prøvde restene, rørte sukkeret, kanelen og smøret godt inn i grøten og påstod det smakte som tysk milchreis. Forskjellen ligger vel egentlig i at de rører alt sammen, og vi spiser grøt med sukker/kanel/smør oppå. Vi måtte også salte det tyske (usalta)smøret for at grøten skulle smake som hjemme.


NAM!


På kvelden var vi ute å gikk rundt i Bad Lippspringe:



Onsdagen var vi i Detmold, en by som ligger midt utti ingenmannsland. Sannsynligvis derfor byen ikke ble bomba under krigen, så det står masse gamle hus der, i motsettning til i Paderborn hvor det bare står et par. Der gikk vi rundt i byen, tok masse bilder, og drakk kakao på en sjokoladecafé.


I gågata i Detmold



Oss forran slottet i Detmold



På kvelden endte vi opp med å SYKLE fra Bad Lippspringe til Paderborn og tilbake igjen. Altså totalt 2,5 mil eller noe! Ida er av og til ikke riktig god i huet! Etter å ha sykla hele uka oppi Nord-Tyskland ville ho sykle enda mer(!), og siden ho der oppe hadde hatt en liten klapp-sykkel storkosa ho seg fordi det gikk fort med Evas sykkel! Etter å ha kommandert ho til å sykle bak meg så jeg bestemte tempoet kom vi til slutt inn til Paderborn, og Herbstlibori og uten problem fikk vi svidd av de pengene vi sparte på bussbilletten.

Vi begynte også å planlegge all Freizeit vi har i Berlin, og foreløpig har vi kommet fram til Reichtstag, KaDeWe(internasjonal butikk hvor Jutta sier det er stor sannsynlighet for å finne brunost osv), Brandenburger Tor og Fernsehenturm. Noen andre severdigheter/steder vi må besøke?

Innlegget fra Dresden/Weimar/Erfurt kommer snart, det samme gjør et innlegg jeg aldri har blitt ferdig med fra vi sykla rundt i Bad Lippspringe og tok bilder, midt i september. Jeg får lastet opp alle andre bilder, men når jeg prøver å laste opp de siste fra området rundt her får jeg bare "Bad request", men må prøve å få det til på en annen måte.

Ellers hadde vi konkludert med at tyskere er ganske dumme og ikke hadde skjønt at normal, piska fløte blir krem, siden de når de pisker fløte til krem tilsetter Sahnesteif, et pulver for å få fløta til stiv krem. Hjemme pisker vi jo kun fløta og får krem. Men jeg fikk vite i sta at det kun var for at den med sikkerhet blir krem, og at det er særlig på varme dager det er viktig (når det ellers er for varmt så det blir vanskelig å piske fløta), og at det egentlig bare har blitt en vane å tilsette det når de pisker krem.

1 kommentar:

Solveig sa...

KaDeWe er bare et mega varehus som de kaller det. Det er ikke stedet jeg ville anbefalt, men det kan godt hende at du finner brunost i matavdelingen. Hele etasjene er et kjempestort room med en liten avdeling for hvert merketype.

Jeg og Gry gikk inn der og leta i evigheter etter en do, når vi hadde funnet den gikk vi rett ut igjen.