søndag 25. oktober 2009

I dag tidlig våkna jeg opp til full forvirring når det kom til klokka. Jutta var oppe til vanlig tid for å sykle avgårde for å kjøpe rundstykker før bakeren stengte halv 11. Når jeg kom ned halv 11 var ho tilbake, og i full gang med å vaske opp etter gårsdagens bursdagsfeiring (Jutta på forskudd, Jochen på etterskudd). Ho hadde lagt merke til at de automatiske persiennene hadde gått opp en time tidligere, og begynte å fundere på om vintertid var denne helga eller neste siden ho ikke hadde hørt noe. Kl 11 kom Eva ned, og mente klokka var 10, siden ho mente ho hadde hørt på radioen dagen før at det var vintertid. Jochen hadde ikke peil, jeg ante ikke at nå var det på tide å stille klokka, og det var full forvirring. Tilslutt fikk vi det avklart ved å sjekke text-tv, snakke med Anne på telefon fra Mannheim og ved at Jochen fant en BITTELITEN spalte i dagens avis som sa at det var vintertid. Vanligvis var det storoppslag i avisa når tidene skifta sa de. Jeg kan heller ikke si jeg la merke til noen artikkel om vintertid da jeg gikk inn på VG.no i går. Nå er det hvertfall avklart!

Og dette skrev jeg egentlig i går, men ble avspora så det kom aldri ut på bloggen:
Nå kom jeg nettopp tilbake etter å ha funnet på noe med et par jenter her fra Bad Lippspringe/Schlangen. Først var planen egentlig bare å finne på noe med Celina(som jeg har sport sammen med) en eller annen gang i dag, og siden ho bor helt i enden av Schlangen har ho ikke dekning på mobilen hjemme hos seg. Plutselig ringer ho meg og sier at nå var ho på vei nedover til Bad Lippspringe, og ho hadde ca 25minutter igjen å gå dit vi avtalte å treffes. Da måtte jeg brått begynne å kjappe meg, og siden håret STINKA røyk etter vi var på 18-års feiringen til Nadine (Evas bestevenninne) og Nina(kusina til Nadine, og også god venninne av Eva) i går kveld måtte jeg i tillegg vaske håret før jeg kunne hive meg på sykelen i rettning Bad Lippspringe sentrum. Stress! Men var uansett verdt stresset.
Etter å ha gått en time rundt å snakka ringte Celina til Rebecca, og vi endte opp med å stikke en tur dit. Var kjempekoselig!

I går kveld var vi som sagt på festen til Nadine og Nina, og det var bare rett ved bussholdeplassen hvor vi tar bussen fra hver dag til/fra skolen. Altså var vi ikke avhengig av å måtte bli henta/ta buss, så vi var av de siste som var igjen, og dro samtidig som Nadine og Nina, foreldrene dems, Nadines kjæreste Marius og Florian(naboen vår) og hans kjæreste Kathrin/Katrin (med eller uten h, aner ikke hva som er riktig). Den siste timen fram til klokka var 4 var det vel bare oss 10-12 igjen, koselig gjeng som vi også var mye sammen med på Stadfest første helga i høstferien : )
Jeg snakka også mye med Laura, ei som bor rett i nærheten her, og som vi tidligere bare har hilst på på bussholdeplassen osv. Ho kunne fortelle at på skolen ho går på har ho svensk som AG(samme opplegg som Akrobatik, noe man gjør i en fritime), og ho var i Gøteborg og Oslo for 1-2år siden, og siden de kjørte hovedveien mellom byene har ho nok omtrent kjørt gjennom Halden også. Blir overaska over hvor mange som faktisk har vært i Norge av de jeg treffer her nede. De fleste tyskere reiser jo heller til Frankrike osv har jeg intrykk av.
Tror nok ikke skolen min tilbyr svensk eller for den saks skyld norsk, men har nok heller noe med det å gjøre at skolen ho går på er litt sær og har latin som 1.fremmedspråk, og engelsk har fram til for kort tid siden vært omtrent frivillig! Går det i det hele tatt ann å lære latin i Norge?

Første lørdagen i ferien valgte vi også å dra på en 18års feiring istedenfor å tilbringe kvelden på Stadtfest. Et veldig dumt valg! Når vi kom var det nemlig omtrent ingen der, kom noen flere etter oss, men det store oppmøtet var det ikke. Det var kjempedårlig stemning, og det ble bare å sitte rundt et av de alt for mange bordene som var satt fram. I tillegg var musikken elendig.
Det endte med at 18års feiringa omtrent kunne bli omdøpt til spyparty. Rundt kvart over tolv satt jeg på med Sanna hjem, siden ho ble henta tidligere siden alt gikk skeis og det var ikke lenger morro. Om et par spyr, enten på do eller ute blåser jeg i, men når det blir sånn det var der at folk spyr overalt under bord osv er det ikke lenger morsomt. Vi var ikke de eneste som dro tidligere hjem derfra en planlagt! Heldigvis får jeg ikke lenger panikk av at folk spyr, så lenge jeg slipper se på. For et år siden flykta jeg så fort noen sa de var kvalme!

På den festen ble jeg i allefall kjent med en annen utvekslingsstudent, Dave(?) fra New Zealand. Han har vært her siden januar, og siden han er i 12. hadde jeg ikke truffet han før. Eva hadde et par kurs med han i fjor, så da sto vi ute å snakka med han en stund. En stund vil vel egentlig si omtret hele resten av kvelden fram til vi dro hjem. Heldigvis snakka han en del tysk, så vi snakka tysk og ikke engelsk, siden engelsken min sannsynligvis omtrent har blitt dårligere enn den var i 5. klasse. Er ikke langt unna hvertfall!
Han er her med Rotary, og da var det vistnok sånn at man bytter vertsfamilie 4 ganger(!) iløpet av et år. Tenk hvis jeg måtte bytta vertsfamilie om noen uker?! Er glad jeg reiser med EF! Rotary-utvekslingsstudentene får hvertfall trening i å pakke koffert.
Nå kjenner jeg hele 4 andre utvekslingsstudenter på skolen min! Fra Colombia, Brasil, New Zealand, Japan. Tror bare det er oss 5, men uansett mer enn hva det er på skolen til Ida hvor ho er den eneste.

I kveld fylles huset opp, siden da skal Jutta og Jochen feire sine bursdager på forskudd og etterskudd... Har på følelsen det blir mange nye navn å holde styr på.

Virker som om Tyskland og den tyske kulturen kun består av feiringer, folkefester (Stadfest, Libori osv. Neste helg er det også et opplegg alá Stadtfest i Schlangen, og snart braker det vel løs med Weinachtsmarkt. Alle butikken er jo for lengst fyllt opp av julenisser). Vel, er jo her for å oppleve den tyske kulturen, og er bare fint at det er anderledes enn i Norge, ellers kunne jeg jo blitt hjemme!

.....................................................

Vet jeg har blitt dårlig på å blogge, men siden alt ikke lenger er nytt og fremmed, og jeg begynner å bli vandt med alt som er anderledes har jeg ikke så veldig mye å skrive om. Kommer hvertfall bilder fra Weimar og Erfurt snart, og er det noe dere vil jeg skal skrive om/har spørsmål om: KOMMENTER i kommentarfeltet...
Vet ikke en gang om det i det hele tatt er noen andre der hjemme som faktisk leser det jeg skriver siden jeg ikke har besøksteller på bloggen, og får veldig lite kommentarer. Hvem leser egentlig bloggen min?

5 kommentarer:

Hanna sa...

Jeg leser i hvertfall bloggen din fast! :) Kjenner deg ikke, og aner ikke hvordan jeg fant frem til denne bloggen men.. Synes du er utrolig tøff som tør å reise et år til Tyskland! Stå på;) Håper du får et superfint år :)

Mamma sa...

Vi hjemme gleder oss til hver ny oppdatering. Vet at andre her hjemme også leser, men noen har ikke fått til å skrive kommentarer -de blir forvirret av koden som må tastes inn.
Fortsett å skrive!!

Anonym sa...

Jeg leser bloggen din fast. Har ikke peiling på hvordan jeg klarte å komme inn på den, men er glad jeg fant den :) Har selv planer om å dra til tyskland i andre vgs, så er kjekt å følge andre sine blogger som reiser til tyskland og ikke bare USA.

Astrid sa...

Jeg leser bloggen din :))
og btw.. ja, det går ann å lære latin på skolen i norge :P Inger har latin på skolen sin ;)

Solveig sa...

Den er det første jeg sjekker når jeg har slått på pc-en ;)