onsdag 28. oktober 2009

Mit der Analyse und der Interpretation hapert es noch (das heißt: es klappt noch nicht so gut)!

I dag har vært den store "få-tilbake-klausurer-dagen", 2 klausurer har jeg fått tilbake idag, begge iløpet av de 2 første dobbelttimene. Tysk og Engelsk. Fantastisk start på dagen? neh.

Tysk visste jeg at ikke kom til å være bra, men i tillegg til at teksten bestod av like mye rød retting som min blåe kulepennskrift da jeg fikk den tilbake, hadde læreren skrevet at ho var overaska over at jeg hadde skrevet hele 2,5 spalter og overaska over at jeg faktisk kunne såpass mye tysk som jeg hadde skrevet. Har muligens noe med at ho ikke hører meg snakke noe særlig tysk, for før jeg rekker å tenke, oversette og begynne å finne en løsning på spørsmålene ho stiller høyt i klassen, har allerede de andre svart på spørsmålet, og ofte også det neste spørsmålet. Hakke sjans til å være muntlig aktiv i noe annet fag enn Informatik og engelsk!
Analysen og interpretasjonen(?) var så som så, og ene kommentaren var nettopp tittelen på innlegget. Hadde ikke forventa noe annet egentlig, men det som overaska var at det faktisk ikke var særlig mye mer grammatikk-/skrivefeil enn det jeg pleier ha på tyskprøvene hjemme! ...på en prøve rettet av en tysklærer på det tyske gymnasiumet.

Engelsken derrimot! Huff! I fjor ble engelsk yndlingsfaget mitt, etter å ha hata engelsk i flere år, fordi jeg fikk den beste engelsklæreren noensinne! Så kommer jeg ned hit, og får (etter det jeg har hørt, OG merka selv) skolens og tidenes STRENGESTE engelsklærer, og nå har engelsk brått blitt et hat-fag igjen! Læreren er bare tett i huet! Endte opp med karakteren befriedigend -(tilfredsstillende), også kjent som 3- (siden karakterskalaen er omvendt av norsk tilsvarer det en norsk 4-). Egentlig ikke så alt for mye å klage over, selv om det er min dårligste engelskkarakter sålangt, siden det ikke tells for mitt norske vitnemål uansett. Er mer læreren jeg hater! Følger man ikke med i timen i så mye som et tusendels sekund, og får et spørsmål du ikke kan svare på på direkten blir du slakta! Er ikke bare en gang jeg har tenkt HJELP! når han virkelig har omtrent skjellt ut noen som svarte feil på et spørsmål.

Her blir alt telt som poeng etter å gå nedover en sjekk-liste for å gi poeng for innhold i teksten osv, og endte opp med en totalsum av 22 av 60 mulige(!) på tekstinnhold. Har ALDRI hatt så dårlig resultat i engelsk noen gang. Poengsummen for språket trakk litt opp, men... Jaja, nestegang blir det The Curious Incident of the Dog in the Night-Time som tema, og da er det nødt til å gå bedre! Er forresten også supert at de ulike punktene på sjekklista står på tysk! Kjempelett å forstå hva du skal forbedre når jeg ikke en gang skjønner hva jeg har gjort feil!

Det å ta et utvekslingsår er på mange måter sikkert det beste valget jeg har tatt, men med tanke på vg3 og vitnemål osv, sannsynligvis en av de dummeste! Må sannsynligvis jobbe livet av meg når jeg kommer tilbake. Men en ting som er sikkert, etter snart 3 mnd tysk skole, er at jeg skal ALDRI klage så mye over vanskelige skoleoppgaver og for mye skolearbeid som jeg gjorde i fjor! Dere der hjemme vet rett og slett ikke hvor heldige dere er! Norsk skole er virkelig ikke så dritt som man skal ha det til!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor mener du at me tanke på vg3 og vitnemål, at å være utvekslingsstudent i tyskalnd var ett av de dummeste valgene? :)

Ingvild sa...

Går nok glipp av mye faglig(utveksling generelt), og må nok jobbe sinnsykt hardt når jeg kommer hjem. Må lese historie og norsk, i tillegg til å ha grunnlaget til å bygge videre på 2 programfag i VG3, og siden vi ikke lærer akkurtt det samme her nede må jeg også prøve å få med meg det jeg går glipp av hjemme osv. : )

sigrun sa...

er det gøy i tyskland?

Ingvild sa...

Ja Sigrun. Det er kjempegøy i Tyskland. Dere må komme på besøk, så får du se selv : )