onsdag 26. august 2009

"MSN er så komplisert..."

Skjer veldig lite her nede for tiden, siden skolen begynner å bli en rutine. Nå begynner det å gå mye bedre, og jeg begynner å bli bedre kjent med flere. Til og begynne med i pausene gikk jeg stort sett sammen med et par fra klassen jeg hadde rett før pausen, siden jeg ikke følte jeg kjente noen såpass godt enda at det passa seg og bare gå bort og "hei, her er jeg". Det blir bedre og bedre for hver dag som går, og jeg begynner å trives selv om jeg enda ikke kjenner noen såpass godt at vi treffes på fritiden. Regner med det kommer etterhvert også, men alt til sin tid. Tyskere er ikke veldig åpne og svermer om utvekslingsstudenter slik man hører de gjør i USA osv, men på en måte er det veldig bra. Jeg må selv ta initiativ, og på den måten er det lettere å finne de "riktige" vennene allerede fra begynnelsen.
Nå i begynnelsen er alt så anstrengenede med å hele tiden konsentrere seg om å få med hva alle sier, snakke tysk og rett og slett måtte holde fokuset opp hele tiden at jeg er ganske kaputt når jeg kommer hjem fra skolen. Heldigvis har de utstyr til å lage Caffe Latte her, og i dag lærte jeg hvordan espressomaskinen funker så jeg kan lage meg latte selv når jeg er helt kaputt. Det er ikke lett og skulle gjøre tysklekser når selv norske tekster ser ut som et virvar av bokstaver. Da gjør kaffe underverker!

Neste uke skal jeg være med ei på volleyballtrening. Ho spiller i en veldig stor forening i Paderborn, med mange damelag. (heldigvis) Da kan treneren se hvilket lag jeg passer i, for jeg regner ikke med jeg er veldig ønsket på hennes lag. Vi har sport sammen, og da jeg så ho spille volleyball var det første som slo meg; KOLL! For dere som ikke er veldig inni det med norske volleyballag, er KOLL et vanvittig bra lag i 1. divisjon ungdom, som vinner det meste og spiller supert. Men de har minst 4 damelag, så det burde være et lag for meg også.

Jeg har forresten skaffet meg både SchuelerVZ og ICQ. SchuelerVZ er tyske skoleungdoms facebook, og også grunnen til at så få tyskere faktisk har facebook. Og ICQ er grunnen til at så få tyskere har msn. Spurte et par her om dagen av de jeg jobber på gruppe med i Physik om de hadde msn, og ja det hadde de, men de brukte den aldri siden det var så vanskelig. Vel, vanskelig er det jo ikke, men det endte med at jeg skaffet meg ICQ. ICQ er litt mer internasjonalt enn SchuelerVZ tror jeg, så er det noen som har ICQ er det bare å adde meg på 581582649.

1 kommentar:

Solveig sa...

Haha. Msn er ikke komplisert for meg engang jo...:O