tirsdag 18. august 2009

2. skoledag

Jeg lever fortsatt etter 2. skoledag. Lærerne er utrolig mye greiere enn det jeg hadde forventet, siden man hører hele tiden om de grusomme lærerne i Tyskland, og hvor strengt det er osv. Men siden vi er i Oberstufe, 11.-13.klasse er de ikke mye strengere enn på videregående hjemme. Fikk forresten ikke bytta tyskkurs siden det var fullt, men timeplanen hadde blitt enda mer slitsom med det andre kurset. Da står jeg heller opp kl 6 hver dag, og slutter 13.05 2 ganger (annen hver uke 3 ganger) i uka, istedenfor å begynne 09.40 og gå på skolen til 14.45 på mandager. Så skal vi få sagt fra om sporskurs i morra, og hvis det fortsatt er ledig på det jeg vil, har jeg 4 fritimer før gymmen, så jeg rekker å dra hjem og slipper å sitte å kope på skolen. Det finnes heldigvis 2 kurs av den typen jeg vil ha, den andre med litt dårligere tidspunkt, men krysser fingrene for at det hvertfall er plass på det ene. Gjett hva det er? Rückschlagspiele, med volleyball, badminton og bordtennis oppgitt som eksempler!

I dag hadde jeg først 2 timer Informatik, og da skjønte jeg deler av det vi skulle gjøre på pcen av aktivering av en side lignende fronter, og diverse annet. Resten fikk jeg hjelp til. Det var verre da vi skulle lese en tekst om hva informatik er i grupper, for så å svare på et spørsmål pr gruppe. Jeg skjønte ingenting, annet enn at det dreide seg om noe IT-greier. Så da vi skulle presentere for de andre gruppene, sa de andre på gruppa at jeg bare skulle lese noe av det de hadde skrevet som notater, så kom de andre til å skjønne hva det dreide seg om. Det er en ganske basic tekst om faget, og siden begge mine vertsforeldre jobber med IT har Jutta tilbudt seg å gå gjennom teksten med meg for at jeg ikke skal falle helt ut fra begynnelsen.

Så hadde jeg fritime, dobbeltime uten noen verdens ting å gjøre siden ingen andre jeg "kjente" hadde fritime. Jeg fyllte timeplanen inn i planleggeren min, studerte timeplanen og hvordan det ville passe med de ulike sportskursene, og kjedet meg egentlig ganske mye den første halvtimen. Jeg var sikker på at nå kom hjemlengselen til å komme, og at jeg bare kom til å sitte der å savne den norske skolen og alle folkene der, men har fortsatt hatt null hjemlengsel så langt. For jeg fant ut at når jeg uansett hadde så god tid, hvorfor ikke ta en tur bort på Marktkauf (alá Meny) for å kjøpe noe å spise, som ikke bare var brød med goudaost. Mamma har hele tiden advart meg med at brezelen her sannsynligvis kom til å smake dårligere enn den i sør, men bakerne i München (og Stuttgart for den saks skyld) kan bare gå å henge seg. Den brezelen var så god at humøret var redda hele resten av dagen, helt perfekt og som det meste her i Tyskland, billig. 0.33€ (3kr) for å oppleve heaven on earth?


Brezel. Bildet er fra piknik i Englische Garten i München kvelden før jeg reiste.
Bildet er da tatt FØR jeg smakte på brezelen, nedtur!


Musikklæreren min er en merkelig type, som jeg på forhånd ble advart om at snakker mye. Her snakker vi ikke bare å fortelle unødvendige ting innimellom, men om å bruke hele den 45min lange timen på å rope opp klassen på rundt 20-25 stk. Han holder lange taler for alle, og blander inn masse rart før han innser at han bør sjekke om nestemann på lista også er der. Han lyste opp da jeg sa jeg var utvekslingsstudent, for kona var nemlig Betreuer (områdekontakt?) for 2 utvekslinsstudenter fra Japan og Brazil gjennom Rotary. Bryr meg passe lite at det sannsynligvis ikke blir den store musikkundervisningen, for musikk har jeg bare fordi vi måtte ha enten musikk eller kunst. Ingen av delene er egentlig noen av mine favoritter, og det er heller ikke et fag jeg skal bygge videre på hjemme.

Nå er jeg hjemme alene, mens Jutta er hos frisøren og Eva har sport før ho skal på keyboardtime. Etterpå skal jeg sannsynligvis være med ut å handle, og da skal vi blandt annet kjøpe philadelphiaost! Må si man blir litt smålei av nutella på toast til frokost, fordi ingen ostene her er ganske unormale. Tror typene er helt normale ostsorter, men for meg som omtrent kun spiser svensk husholdsost og norvegia blir det veldig uvandt.

Og til slutt, små lyspunkter:
- Her har de kullsyremaskin, og de lager vann med kullsyre hele tiden. Og tysk kullsyrevann smaker ikke like salt som det norske.
- Senga mi er minst 1,20. Hvis jeg ligger for mye over på den ene siden rekker jeg ikke bort til mobilen som ligger på nattbordet ved siden av sengen. Like forbausa hver gang, men det er HERLIG!
- Jeg har ingen lekser foreløpig, og med så mange fritimer som jeg har kan jeg ta med pcen og skrive camp-innlegget istdenfor å sitte å stirre i veggen i 1 og en halv time.

... og noe ikke fullt så kult er at det er meldt 32* på torsdag, og det er skole...

3 kommentarer:

mamma sa...

Send meg en Brätzel, bitte!
Skulle nesten ønske jeg var 17 år og kunne dra på utveksling.
Her har vi for en gangs skyld sol og rundt 20 grader

Anne sa...

Das Bett ist 1,40 breit ;o) Toll, oder? Ich vermisse es hier!! Und Herr Böddeker hat das mit dem Wasser-Trinken bei uns auch schon gesagt ;o)

synne-marie sa...

NAM! Den så skikkelig god ut! :D
Matta her er forresten vanskelig! Men har heldigvis fårr Hjalmar Dahlbro :) han er flink!