torsdag 27. august 2009

"Passet ditt har samme passnummer som et spanskt pass..."

Nå bor jeg lovlig i Tyskland! I dag har vi fått ordnet min Freizügigkeitsbescheinigung(?), det vil si en slags oppholdstillatelse. Siden Norge er en del av Schengenområdet trengte man ikke søke om oppholdstillatelse, man måtte bare på utenlandskontoret her i Paderborn for at de skulle fylle ut noen skjemaer osv. På kontoret der hadde de delt inn i sikkert 6-7 ulike rom etter etternavn, sannsynligvis er det enklere enn at alle går til alle kontorene. Problemet var bare det at ALLE de 8-10 som satt i gangen og ventet hadde etternavn mellom A og D. Det endte med at de droppet navnesystemet, og vi fikk komme inn på et annet kontor. Det tok evig tid siden ho som jobbet der var ganske ny, og hadde foreløpig bare vært borti de som hadde visum og hadde søkt om oppholdstillatelse. Etter mye om og men var alt fylt inn, og alt så greit ut helt til ho lagret innstillingene og fant et annet pass (fra Spania) med samme passnummer i systemet. Da var det bare å vente enda mer, mens dataen kryssskjekket både pass og persondetaljer. Vi fikk ordna det tilslutt, så nå er både registrering som innbygger her i byen ordnet, og oppholdstillatelsen med det fine, enkle navnet Freizügigkeitsbescheinigung er også i boks.

En annen god nyhet er at jeg slipper å kjøpe den store grafiske kalkulatoren her nede! Egentlig må alle ha den, og skolen bestiller inn i stort anntall så det blir billigere (50€). Jeg vet enda ikke om jeg trenger den tilbake i Norge, og da er det egentlig unødvendig å måtte kjøpe den. Det endte med at jeg skulle bestille den, og heller prøve å selge senere den hvis jeg skule finne ut at jeg aldri mer kom til å bruke den. Vi fylte ut lappen, og tok den med til sekretariatet for å levere den før fristen gikk ut, samtidig som vi fikk ordnet skolebevis. Siden det var så sent sa de i sekretariatet at vi like godt kunne levere den rett til rektoren selv, siden det var han som tok seg av bestillingene. Heldigvis! Han kunne fortelle at for meg som utvekslingsstudent bestiller de en som jeg kan låne dette året, og hvis jeg skulle finne ut at jeg uansett trenger en grafisk kalkulator kan jeg velge kjøpe den på slutten av året.

Og helt til slutt, dere som vet, hvor mye koster serfikatet i Norge? Hadde besøk av IECen min her om dagen, og han fortalte at flere nordmenn har valgt å ta serfikatet her nede. Jeg er ikke veldig ivrig etter å ta lappen, siden jeg synes bilkjøring er dødskjedelig og heller foretrekker scooteren, men hvis det skulle vise seg å være masse å spare kan jeg jo hvertfall vurdere det. Egentlig har jeg for øyeblikket ingen planer om å i det hele tatt ta lappen, så uansett om det skulle vise seg å være mye billigere vil vel resultatet av vurderingen se omtrent slik ut:

Men er uansett greit å vite hva det koster

Ingen kommentarer: