mandag 17. august 2009

Første skoledag

I dag sto jeg opp 06.10, siden vi måtte tidlig til skolen. Anne var med meg på den første årstrinnssamlingen, siden mye informasjon ble gitt osv, og ho hadde time hos optikeren ganske tidlig uansett. Timeplanen er mildt sagt grusom siden jeg HATER fritimer, og når jeg da har 5-6 fritimer i uka er det ikke helt ideelt. I morra skal vi hvertfall se om vi kan få bytta tyskkurs til et 4-timerskurs med litt lettere tysk, særlig for de som har flytta over fra en annen type skole uten så mye teori. Ikke fullt så mye analyser osv som vanlig tyskkurs, og sannsynligvis mye bedre faglig for meg som utvekslingsstudent, og når de kommer til fritimer! Isåfall får jeg fyllt ut 2 fritimer på tirsdag, og får heller 2 timer senere skolestart på onsdager. Så må vi se hvilket sportskurs jeg har, siden her har man ikke alle typer sport, mer alá ballspill, turn osv. Vi vet bare at jeg har sportskurs 7, så da må vi finne ut om jeg skal bytte noe der. Et år med turning/dansing for eksempel er uaktuelt! ... uansett om man egentlig skal være åpen for nye ting som utvekslingsstudent går det en grense et sted!

Så hadde jeg 2 timer kjemi, og jeg forsto ikke så mye av det læreren sa, siden det gikk veldig fort. Noe av det jeg fikk med meg var at han brukte omtrent en halv time på å fortelle at vi får lov til å drikke vann osv i timene hans, og sammenhengen med at hvis man ikke får drukket når man er tørst, er man ikke lenger tørst når man kan drikke osv... intressant...

I friminuttet var jeg sammen med et par jenter fra kjemiklassen, og de introduserte meg for mange flere. Jeg regner med jeg kommer til å overleve. Etter pausen hadde jeg en time fysikk, og den første jeg så da jeg kom inn i klasserommet der var Nele, ei koslig jente de introduserte meg til i går. For 11.klasse er alt nytt med at all undervisningen foregår i ulike grupper, i forskjellige rom, og det er ingenting som ligner på en fast klasse. Alle fag er i forskjellige grupper, og det er ganske vanskelig å skjønne, så derfor visste vi ikke at vi hadde fysikk sammen før da. Så da burde både fysikk og kjemi gå ganske greit hvis vi ser bort ifra det faglige, og i morra har jeg Informatik (IT) de første timene sammen med Jessica fra Colombia. Ho har allerede vært et halvt år her, i en annen by, og snakker derfor ganske godt tysk.

Ellers har vi vel egentlig ikke gjort annet enn å dra å kjøpe en planlegger til meg siden den fra EF er alt for liten. Og på en eller annen måte har tia flydd av sted uten egentlig å gjøre noen ting. Anne har dratt tilbake til Mannheim, vi har spillt Ligretto og et annet morsomt kortspill og sett Grey's anatomy med tysk synkronisering (nå husker jeg ikke hva det heter på norsk, men hvertfall at det er lagt til tysk tale).

Forresten, bussturen fra Bad Lippspringe til Paderborn og tilbake igjen er mildt sagt forjævlig! Heldigvis bor jeg såpass langt unna skolen at jeg får gratis busskort, for skolebussene er virkelig ikke noe man gjerne vil bruke penger på. For å si det på den måten, det er ikke uten grunn at akkuratt den bussruta har blitt kåret til en av Tysklands verste busstrekninger!

Ingen kommentarer: