søndag 16. august 2009

Dag 2

I dag sykla jeg og Eva til utebassenget her i Bad Lippspringe, og jeg blir like overaska hver gang jeg finner store forskjeller i priser. Noe av det siste jeg gjorde før jeg reiste hjemmefra var å slenge med skolebeviset etter "just in case"-prinsippet, og det var visst ganske lurt siden jeg ikke har noe studentbevis herfra enda. Her er det nemlig studentrabatter på alt, og en tur i utebassenget kostet hele 1,50€, ca 15kr. Bassenget var på størrelse med Remmen, i tillegg var det et barnebasseng med sklier, og masse solsenger rundt omkring. Uten tidsbegrensing og alt, men vi var ikke der så lenge, siden vi skulle til Paderborn for å se på byen, skolen osv.

I går gikk Eva og Anne gjennom alle mulige sim-kort de hadde liggende i huset, før de fant et som ikke var inaktivt. Siden jeg hadde fjerna opratørlåsen på mobilen kan jeg bruke min gamle, med tysk sim-kort. Så nå har jeg fylt opp med penger, så jeg kan begynne å bruke mitt nye 12-siffers nummer. (Jeg kommer til å sette inn det norske en gang i blandt, så dere kan fortsatt sende meldinger dit, så svarer jeg fra telenormobil.no)

I Paderborn gikk vi en liten runde rundt i sentrum, og selv om det var 25 grader ute og stekende sol gikk det greit siden det blåste svakt av og til. Vi kjøpte også kuleis i en isbutikk, og jeg som fikk sjokk da jeg så 1€ pr kule-skiltene i München, fikk enda mer sjokkert da jeg så prisskiltene her. 0,70€ pr kule. Hva betaler man i Norge igjen? Over 20 for en kule?

Så tok vi en tur opp på skolen for å se på uteområdene, og da vi var på vei tilbake så vi noen som også drev å pekte, viste og forklarte. Det viste seg å være en utvekslingsstudent fra Colombia og hennes vertsfamilie. Ho skal også gå i 11. klasse, så det er litt greit å vite at vi er flere.

Så tok jeg og Eva bussen tilbake, så nå vet jeg hvor jeg skal gå av bussen på vei hjem fra skolen. I morra går vi herfra 06.50 for å ta bussen til skolen, ca på den tiden jeg vanligvis står opp når det er skole. Heldigvis har vi kun 5 timer i morra, ifølge en plan som var oppslått på veggen på skoleområdet. Altså skole kun til 12-tiden.

Og forresten... Helga rundt 5. september reiser vi til Hannover, og der er det visst enda et fyrverkeri. Vi så fyrverkeri i Olympiapark på campen, i går på byfest-tingen også blir det i Hannover om noen uker. Veldig rart med fyrverkeri 3 ganger på under en mnd, på sommeren/høsten!

Fyrverkeri fra i går

Sjørøverskipet i parken

Alle barnehagene i området hadde malt telt

Noen av de få gamle husene i Paderborn

Elva Pader(?) hvor navnet Paderborn kommer fra

1 kommentar:

synne-marie sa...

Høres ut som du koser deg, Ingvild. Glad jeg ikke er der for med så billig is hadde ingen kjent meg igjen gjennom alt flesket!

Merka at du var borte på skolen i dag!