fredag 18. juni 2010

VG-Lista

I dag har jeg laga min aller første fiskesuppe, uten oppskrift. Jeg er ofte ganske slækk når det kommer til å lese (og ikke minst følge) oppskrifter, så var ikke det store problemet å skulle smake til suppa. Verre var det for Jutta, som er vandt til å ha en oppskrift å følge, som sto rundt og spurte hvor mye ho skulle skjære opp av det og det, og om det var nok, om jeg fikk det til osv. Tror ho ble mer og mer skeptisk hver gang jeg svarte: "hakke peil, jeg må se det an etterpå og smake det til. Har aldri laga suppa før". Endte hvertfall opp med kjempegod fiskesuppe, selv om mammas faktisk smaker hakket bedre.

Jeg hadde sagt at jeg trengte laks og en eller annen hvit fisk. Slo opp både sei og torsk i ordboka, og fortalte det videre. Når ho var i butikken fant ho ut at "Rotbarsch" jo måtte gjøre samme nytten. Slo opp ordet i ordboka, og det viste seg å være denne oransje karen med øyne som "popper ut av hode" ho hadde kjøpt:

Riktig nok i frossen filetform, men allikavell. NAM! Nå har vi masse uerfileter i fryseren, så nå kan jeg endelig også lage uer med ris og ferskensaus. En av de beste fiskerettene som fins, og som jeg ikke har spist på år og dag!
Jeg trengte nesten 10mnd uten ordentlig fisk for å innse hvor godt fisk egentlig er. Er kanskje heller ikke rart jeg ikke har peil på simple ting som hva torsk heter på tysk, når det aldri har vært aktuelt å snakke om fisk siden vi omtent aldri spiser det her. Til sommern vil jeg ha ekte, norske fiskekaker!

I dag hadde jeg ingen store planer for kvelden. etter at hele forrige helg, som egentlig skulle vært første helg uten program, ble fyllt opp med besøk, kino osv. For i kveld hadde jeg kun planlagt å koble pcen til den litt større pcskjermen og sette meg ned å følge vg-lista topp 20 på VG-tv. Nrk er jo så herlige at de sperrer tilgang til nett-tven fra utlandet. Sannsynligvis derfor julemorgen ikke funka sist jeg prøvde (julaften). Endte med at jeg satt nede på den stasjonære pcen, siden de andre så på vm, og da var jo lyden kjempemye bedre enn den dårlige lyden som kommer ut av den lille pcen. Kvaliteten på lyden i høytalerne gjenspeiler seg i størrelsen på pcen kan man vel si.

Begynte å se på "oppvarmingsdelen", uten å vite at det bare var sendinga før selve sendinga på NRK1 begynte. Begynte å frykte jeg hadde mista helt snøringa på musikk når jeg kun kjente igjen 2 av artistene som sang. VG-lista er jo med kjente artister, hadde alt forandra seg til så tragisk musikk iløpet av et lite år? Jeg ble letta da hoveddelen begynte, og jeg fant ut at jeg faktisk hadde hørt om de aller fleste av artistene som er "de store" hjemme for tiden. Sangene hadde jeg derimot aldri hørt før, så nå som dere der hjemme sikkert er drittlei de fleste av de sangene, har jeg nettopp oppdaga masse ny, intressant musikk som mer en gjerne kan få plass i spillelista mi. Kanskje jeg burde begynne å høre P3/P4 og Radio Norge igjen.
Selv om de fleste artistene var de samme, er jeg fortsatt litt forvirra. Da de anonserte at vinneren av norske talenter skulle synge, var det en eller annen "Sinus" eller noe i den duren som sang med et barnekor. Så vidt jeg vet var det vel Erlend Bratland vant? Det er ikke alt som er ment for å skulle forstås!

Ingen kommentarer: