onsdag 16. juni 2010

Jeg ser svarte og hvite striper! Er det en zebra? Nei, strekkoder!

I dag brukte vi litt over en halvtime på å ta av strekkodelapper på IKEA-glass. De store, tykke, typiske IKEA-glassa, perfekte for både smoothie og coctails. Eva og 2 av venninne hennes skal som sagt feire bursdagen sin på etterskud nå til helga, på den typisk tyske måten med 50-120 folk og leid lokale, DJ osv. Siden de skal ha coctails hadde de fått låne masse coctailglass fra Marius, siden han er med å driver den baren som er på Stadtfest her i Bad Lippspringe (oktober). De hadde nettopp kjøpt de, og istedenfor å betale noe for å låne alle glassene, måtte de ta av klistrelapper og vaske glassene. Ca 350 klistrelapper har vi tatt av i dag iløpet av ca 40 min! Hadde faktisk frykta verre når jeg så det lasset med IKEA-glass de kom inn døra med.

Jeg merker at det er eksamenstid hjemme, og at det sannsynligvis er fint vær? Facebook er nemlig kjedeligere enn på lenge nå i dag. Så at mange fra tyskklassen har kommet opp i tysk muntlig, og er nesten misunnelig. Hadde vært så digg å tatt tyskeksamen, også vært ferdig med alt som heter skole for dette skoleåret. Jeg må nemlig 1 måned (minus 2 dager) til på skolen! Det er deprimerende å se alle facebookoppdateringene som inneholder ordet sommerferie!

Vurderer faktisk egentlig mer enn noen gang å ta privatisteksamen i tysk når jeg kommer tilbake (selv om det da ikke betyr at sommerferien starter når jeg er ferdig). En 5er fra VG1 kommer jo til å se så stusselig ut på vitnemålet med tanke på at jeg faktisk var et år her nede. Tysk 2 i fjor var jo kjempelett når det kom til å få gode karakter, med stort sett kun repetisjon fra u.skolen, og jeg vil ha en litt mer formell karakter som viser et mer virkelig kunnskapsnivå. Aller helst vil jeg jo ta tysk 3, men når det sannsynligvis bare er 3 som har valgt det, gidder jeg egentlig ikke håpe på at det blir noe av det.
Karakterene på vitnemålet har jeg jo allerede ødelagt med å ta et år i utlandet, så vil jeg gjøre for å rette det litt opp. Tenker med skrekk og gru på fysikk 2 og norsk. Ikke minst nynorsk, analyser og særemne. Man må jo kunne tysk for å kunne tolke flere av de "norske" settningene jeg skriver, som Solveig så fint har gjort meg oppmerksom på flere ganger når jeg blander inn tyske ord. Særlig norsken kommer til å ødelegge målet mitt med å ikke få 4 eller mindre på vitnemålet!

Nå er flybilettene for høstferien også i boks. Endelig. Flybiletter til/fra Düsseldorf koster jo (heldigvis) faktisk mindre enn det jeg betalte for den 5 timer lange togturen til/fra Kiel i mai. Vet det kommer til å bli vanskelig å skulle reise herfra, samme hvor mye jeg gleder meg til å komme hjem. Allikevell kommer nok tanken på å vite at jeg kommer tilbake allerede 4. oktober til å gjøre det lettere. Jeg får i løpet av en uke med meg både litt tysk skole, tysk høstferie og stadtfest her i Bad Lippspringe. Høstferien vår kunne ikke vært lagt bedre enn den er, selv om jeg gjerne skulle hatt 2 uker akkuratt som de har her.

Hvorfor kommer forresten Katie Melua til Allsang på grensen når jeg IKKE er hjemme?!? Blæ. Får se den på den positive siden, nemlig at jeg slipper høre Aleksander Rybakk synge, men ååå... Det er så irriterende. Ble sur når jeg fant ut av det for noen uker siden!

Og litt bilder:


Rosene blomster så fint for tia!

Noen bilder fra "den store jordbærdagen":


Nam, har ikke mista lysten på jordbær! Jordbærsesongen er et av årets høydepunkter.

Julia vasker jordbærene

Bake, bake kake...

Kathrin og Julia + 2 av resultatene, mangler bilde av rullekaka proppfull med krem og marengs med jordbærfyll.

2 kommentarer:

Mamma sa...

Kjempeflotte bilder!! Det ser ut som tyske jordbær?

Ingvild sa...

Det er tyske jordbær ja. Vi skulle egentlig dratt på selvplukk for å plukke selv, men så bøtta det ned den dagen.