mandag 28. juni 2010

Sommeren har kommet for å bli

Jeg har ikke hatt et like fullstappa program på lenge nå. Har på følelsen av at jeg siden onsdag nesten har vært sammenhengdene på farta. 2 ganger Public Viewing av Tyskland-spillene i WM, en tur i operaen i Detmold, Bursdagsfeiring og besøk.

På onsdag var jeg på public viewing i PB og så Tyskland slå Ghana. De har bygd opp en storskjerm på en plass i Paderborn, hvor de sender alle WM-kampene. Onsdag kveld stakk jeg med Julia og et par andre inn til byen for å se på. De andre var der allerede kl 6, når kampen begynte halv 9. Det er litt Allsang på Grensen-tilstander, bare at de ikke slipper inn alle som vil inn. Allerede rundt kvart på sju var plassen full, og ingen flere slapp inn. Egentlig veldig bra, for plassen var full nok som den var. Jeg og Julia kom først 20 minutter før spillet begynte, siden Julia hadde trening. Var veldig praktisk at Julias pappa er politi, og måtte jobbe sivil på Franz-Stockplatz. Da kom vi nemlig inn bakveien, og slapp å vente mange timer på at spillet begynte. I 24-25 grader hadde jeg ikke holdt ut å stå som sild i tønne i flere timer for å vente. Er så mange folk at det ikke er plass til å sette seg ned på bakken heller.


Pia (kom tilbake fra USA for et par uker siden) og Julia

Litt av plassen mens de synger den tyske nasjonalsangen

Meg og Pia


Kathrin og Maren som vi traff inne på plassen


Var faktisk kjempegøy, og stemningen er på topp blandt de tyske fotballfansa. Endte med at Tyskland redda plassen i WM, og slo Ghana med 1-0. Siden jeg ikke kunne se hele storskjermen siden det sto mange forran oss, var vi ikke helt sikre på om det ble mål, eller bare var en målsjanse. Når vi brått dusja i øl, fikk vi bekrefta at det var mål. Lenge leve tyske fotballfans som hiver ølet sitt fram på de som står forran! Folk gikk berserk etterpå, og de samla seg etter kampen på et stort veikryss. Rundt i gatene kjørte folk og tuta konstant, med fotballfans/flagg hengende ut av bilvinduene. Det er livsfarlig sånn de holder på. Å sitte i bakvinduet eller sitte på taket av bilen (i takluka) mens bilen kjører i 50km/h er ikke mye trygt.

Torsdag var vi på en opera i Detmold. Det er en del av eksamen for de som er på en musikkhøyskole der tror jeg de fortalte, og det var egentlig veldig bra og ikke minst morsomt. Var jo nesten en komedie, og de som var med hadde ikke bare sangtalent, men også et vanvittig skuespillertalent. Ble hvertfall enda en sen kveld, og når jeg våkna på fredag var jeg så trøtt at jeg ikke en gang klarte lese klokkelslettet på mobilen.

På fredag ble Sanna 18, og feira bursdagen i hagen med ganske mange folk.

Marsipankaka vi lagde til Sanna

Sanna og Laura

Clara, meg, Constanze og Lisa

Lena, Eva, Gregor og en jeg ikke vet hva heter

Clara og meg


Vi ble sittende ute til litt før 1, når de aller fleste hadde dratt og det bare var Eva, meg, Gregor, Constanze og en annen der. Da gikk vi inn fordi det var kaldt, og der ble vi sittende nesten enda en time og skravle.

På lørdag bestemte jeg meg for å nyte sola, og la meg et par timer i sola. Sola i Tyskland er sterkere i Norge, det er jeg nesten sikker på. Har egentlig ikke vært så mye i sola til nå, men har allerede mer farge nå enn det jeg hadde på slutten av sommeren i fjor. På kvelden kom Julia, og vi gikk en tur ned i sentrum og kjøpte is, og sjekka ut hva som skjedde der. I Bad Lippspringe skjer det ikke veldig mye, men i helga var en eller annen liten festivalaktig ting. Ikke veldig spennende, så vi stakk tilbake og så på Step Up.

I går var det Tyskland mot England i 8.dels finale, og jeg reiste inn til byen kl 12, og traff Julia og Corinna. Da gikk vi først ut å spiste, før vi sakte gikk i rettning Franz-Stockplatz. Der har det alltid blitt tidlig fullt, så vi var allerede om halv 2 der. Siden spillet først begynte klokka 4, ble det masse venting i solsteken og bortimot 30 grader. Slitsomt og for varmt. Skygge fantes det nemlig ikke på den plassen før senere på kvelden. Tyskland vant 4-1 over England, selv om det egentlig hadde vært 4 - 2, hvis dommeren hadde telt med det ikke-tellende målet, om egentlig var mål. Var glad vi sto oppe på toppen av trappa, og ikke nede på plassen sånn som sist. Denne gangen hadde vi full oversikt over alle øldusjer og flyvende ølglass, uten å dusje i øl selv. Og forrige gang var det jo bare 1 mål som skulle feires, denne gangen var det hele 4.


Corinna på Bar Celona hvor vi spiste.

Rådhuset, ferdig dekorert.

Ca 2,5 timer før spillet begynte.

Corinna og Julia

Fotball. Var mange som satte seg ned for å utnytte skyggen til de andre. Prøvde det samme, men måtte hoppe opp igjen nesten med en gang, for å se Tyskland score mål. På 3 av de 4 målene hadde jeg nettopp satt meg ned, da alle begynte å rope, skrike og heie!

Meg og Corinna


Vi hadde frykta sykt mye kaos fordi Paderborn har kjempemange engelskmenn(?). De har egne skoler for de engelske barna med skoleuniformer, egne skolebusser, vanlige busslinjer, eget "miltary police" osv. Fra plassen øverst på trappa kunne vi se hvordan et par, som prøvde å starte slosskamp, ble ført med ut av det grønnkledde militær politiet med knallrøde luer. Ellers var det ingen store problemer som vi fikk med oss. Fikk derimot høre fra Julia som hadde fått oppdateringer av faren hennes, at det hadde gått litt ut av kontroll senere. Da hadde de visst klatra på taket på stasjonen osv. Det var vel sansynligvis mens vi satt å venta i en time på bussen som aldri kom. Linje 450, altså ingen overaskelse. Heldigvis kjørte en av Evas venninner fra Bad Lippspringe forbi, og tok oss med tilbake til Rebecca, hvor vi ble noen timer, før vi til slutt gikk hjemover. Da hadde jeg vært ute i over 10 timer, i strålende sol og alt for varmt vær.
I dag hadde jeg planlagt å legge meg ut i sola, men så titta jeg på gradestokken. Da jeg så tallene 33,2 på termometeret som står i skyggen, ombestemte jeg meg fort. Ser ut som det kan bli en veldig fin, men også forferdelig uke. Temperaturene skal nemlig holde seg der de er for øyeblikket, og det er omtrent kun meldt strålende sol:

Når både norsk og tysk værmelding er enig, er det nesten nødt til å stemme. Hadde vært helt greit hvis jeg hadde hatt sommerferie, scooteren, et lite tjern til å bade i + den lille bordvifta mi/aircondition. Jeg har ingen av delene for øyeblikket, så det kan bli tortur!

Ingen kommentarer: