fredag 27. november 2009

Julebaksten er i gang...

Jeg hadde skrevet et laaaaangt innlegg i går, men som jeg ikke fikk lagt ut siden pcen bestemte seg for å protestere. Til og med klokka på pcen stoppa. Jeg er sikker på at jeg hadde lagra det som kladd, men siden pcen var i det humøret den var har den nok ikke fått med seg mine mange klikk på "lagre kladd"-knappen. Nå funker den helt fint igjen, men jeg tror jeg må begynne å behandle den bedre. Jeg glemmer at pcen er bitteliten, jeg glemmer at jeg har en C-disk med 2Gb ledig plass og jeg glemmer at selv om pcen har 3 USB-uttak og 2 minnekortlesere er det ikke lurt å ha 2 minnekort i samtidig som både mobilen, ipoden og hardisken står kobla i USB-kontaktene. Dagens visdomsord: ikke overvurder pcen!

Nå er nok en helg snart over, og tia flyr! Har funnet ut på kalenderen at det er 3 uker siden Berlin, men hadde det ikke vært for at kalenderen alltid har rett når det kommer til datoer, hadde jeg vært skråsikker på at det kun var 2. Hvor blir tia av? Det med antall uker får jeg nemlig ikke til å stemme. Det at det bare er 3 uker skole igjen til juleferien virker også ikke logisk i det hele tatt, siden det ute veksler mellom regn og 5-6 grader og dager hvor den svarte vinterjakka nesten blir for varm når du står i sola. Har vært 1 frostnatt her i Bad Lippspringe siden jeg kom, så føles absolutt ikke ut som det nærmer seg jul. Vi hadde jo nettopp høstferie. Men klager ikke, høydepunktet med å gå på skole er jo feriene!

Den uka som har vært har vært super! Onsdag er normalt tortur, men som sist gang når jeg egentlig skulle hatt kjemi i 8.-9. time falt også de timene ut. Torsdag hadde jeg først til 3. time siden vi som ikke skulle skrive klausur hadde fri. 3 stk(!) skrev klausur i musikk, så hadde ikke regna med å ha fri, så var bare flaks jeg gikk forbi klassetrinn-tavla og hørte brøkstykker av en settning som inneholdt lærerens navn, fällt aus, EVA (selvstudier), musikk og klausur. Vanligvis står det null og nix av interesse på den tavla, så sjekker heller vertretungsplanen for å se om noe faller ut.
Og fredag hadde jeg hele 2 timer undervisning! I 1.time hadde jeg matte, så 3 fritimer hvor jeg dro hjem, og til sist 5. time engelsk. Livet er herlig!

Fredagen var jeg hos Laura, ho som har svensk som AG og går på den delvis sære skolen med latin. Ble mye skravling, gummibärchen og 2 filmer. Den siste måtte vi starte på nytt 2 ganger! Første gangen startet vi filmen, og fortsatte å snakke. 15 min uti filmen gikk det opp for oss at filmen gikk, og at vi kanskje burde starte den på nytt for å få med oss begynnelsen. Det samme skjedde 2 ganger, på 3 forsøk klarte vi å få med oss deler av filmen. Det er jo viktigere å ha det gøy enn å følge med på filmen.

I går bakte vi første ladning julekaker (med unntak av Brune pinner, som jeg bakte allerede forrige uke for å ha med på Kekseknabbern). Jeg bakte Serinakaker og Jutta bakte Berliner brot (?). Må utnytte mulighetene til å bake de beste, norske julekakene som jeg ikke så ofte baker hjemme. Her syntes de nemlig serinakaker var kjempegodt!

Så tok vi en tur på REAL, et supermarked alá coop Obs. De har ALT, eller det var hvertfall det jeg trodde. I Norge har alle butikker minst en type risnøtter, om ikke både 2 og 3 ulike sorter. Standardmerkene, first price... you name it! Her finnes ikke risnøtter! Det nærmeste man kommer risnøtter er de ekle riskakene! Uten risboller blir det ikke ordentlig jul! : (
Jaja, får få ned en pakke risnøtter sammen med snowboardet mitt, så får jeg lage litt ordentlig jul på etterskudd!
Det er noen ting som for meg bare virker helt skrudd. Taco for eksempel, det finnes, men er ikke veldig lett å få tak i. I den ene butikken får man krydderet, i den andre får man tacosausen, og tortillalefsene er også et kapittel i seg selv. Og kardermomme, når jeg trengte det til bollene jeg bakte var jeg heldig siden det var i førjulstia. I mars er nemlig det bortimot umulig å få tak i. Taco, risnøtter og kardermomme er ting som jeg som nordmann tar som en selvfølge at det er å få tak i!
På kvelden dro vi på weinachtsmarkt her i Bad Lippspringe og spiste typisk tysk currywurst med pommes, og drakk glühwein. Det er tyskernes svar på gløgg, gløgg med rødvin. Gløgg er mye bedre, men det smakte hvertfall som jul.

Et hus på vei til weinachtsmarkt. Den oransje kula er sola, siden her har de satt opp en såkalt planetvei hvor planetene og sola ligger i en avstand som tilsvarer avstandene i virkeligheten.

Tia fram til jul kommer til å gå fort! Neste helg skal jeg og Eva til Hannover, og jeg skal på mitt livs aller første fotballkamp! Så helga etter blir det tur til Heidelberg og Mannheim for å treffe slektninger av vertsfamilien fra München. Og sånn det ser ut nå, ser det ut som Demelza, Kaiulani og Naliandrah også kommer en tur dit, så det blir supert!
Og siste helga før jul blir det pepperkakebaking! I tillegg begynner jo klausurene mine på mandag, og jeg skal skrive 5 før juleferien.

Jeg husker ikke om jeg har skrevet det før, men til bursdagen sin fikk Eva en del sing-star spill. Blandt annet sing-star summerparty, en av de vi har hjemme også. Der er Hamma av Culcha Candela, en tysk sang med vanvittig tempo og mange ord. Vi sang den for noen uker siden. Sist jeg sang den i Norge var det enkelt og greit kun en tysk sang med tilfeldige ord stabla i en tilfeldig rekkefølge etterhverandre, absolutt uten mening. Husker jeg sang den OFTE uten å ha peil på hva den handla om. Så når vi sang den her forsto jeg det aller meste av teksten UTEN å konsentrere meg i det hele tatt.

3 kommentarer:

hedda sa...

kommer innlegget om den tyske kulturen, familiene, GUTTA og vennene osv.. i kveld? har ventet sykt lenge på at du skal skrive om det :/

Astrid sa...

Hei! Høres ut som om du har det fanatisk fantastisk her :P jeg ville egentlig bare informere deg om at jeg og Monika har planer om en Tysklandstur i vinterferien og hvis det passer for deg ville vi gjerne hilst på deg :)) men du må si i fra hvis det ikke passer :P (Monika har hørt noen ryktet om masse Svampebob) hehe :P
Stor klem fra meg :D (btw twilight var kjempe bra!!!)

Ingvild sa...

Det kommer en eller annen gang, KANSKJE i kveld : ) Har regna fysikk hele helga, og nå må jeg lese nesten 200 sider engelsk før onsdag. Skal se hva jeg får tid til!

Astrid: De planene digger jeg =D