mandag 9. november 2009

20 Jahre Mauerfall

Berlin var helt fantastisk! Har hatt en super helg, selv om jeg nå er helt død. Må straks legge meg, har ALDRI vært så nær å sovne i en time som i de 2 første timene i historie i dag. Hver gang jeg blunka måtte jeg virkelig antrenge meg for å klare å åpne øynene igjen.

Jeg er så utrolig glad for at jeg valgte å reise med EF, selv om jeg også vurderte AFS! Selv om EF ikke alltid klarer å sende ut papirer i tide, og er litt forvirrende/rotete på flere måter er Discovery Tours og Language & Cultur camp noe som gjør at jeg ville anbefalt alle som vurderer Tyskland å dra med EF. Den ene uka jeg var på campen var den beste uka jeg noen gang har opplevd, og Berlin-turen var heller ikke annet! Har møtt så mange koslige mennesker, fra overalt i verden. Folk jeg vet jeg aldri kommer til å se igjen, og folk jeg har kjempelyst til å treffe igjen en gang.

Når vi var der var det i dagene før dagens 20 års jubileumet for Berlinmurens fall den 09. november 1989 , så blandt annet rundt Brandenburger Tor (og ellers rundt i Berlin) var det bare kaos siden de holdt på med å rigge opp til dagens store feiring. Har nettopp sett livesendinga med feiringa forran Brandenburger Tor, og dominosteinene som falt i sporene hvor muren en gang sto. Var utrolig kult å se stedene jeg var bare for et par dager siden, og jeg skulle ønske jeg kunne blitt en dag lenger for å få med feiringa.
Skal skrive mer og legge ut bilder når jeg har tid. Er en litt stressende uke så kan ikke si annet enn at det kommer et innlegg en gang iløpet av denne/neste uke.


Forran Brandenburger Tor, meg, Marcela (Colombia, romkamerat på campen), Ida, Mia og Amelia (Canada, var også på campen). I bakgrunnen opprigginga til feiringen.


Berliner Mauer

I dag var jeg også med på Evas første kjøretur uten foreldre, siden ho ble 18 igår. Her tar man lappen som 17-åring, og kan kjøre med foreldre (som norsk øvelseskjøring) fram til man blir 18. På 18års dagen blir lappen automatik gjort om til fulstendig førerkort, og siden ho hadde stort familieselskap i går var det først i dag ho kunne kjøre alene.

1 kommentar:

Solveig sa...

Hva synes du om KaDeWe da?