fredag 13. november 2009

Berlin

Jeg reiste torsdag nedover til Kassel, og Mia var allerede der når jeg kom fram. Vi tok bussen tilbake til Ida alle sammen, og Ida, skråsikker som ho var på at det var riktig holdeplass, trykka på stoppknappen, og gikk fort ut av bussen. Heldigvis rakk ho å hoppe inn igjen, for riktig holdeplass, nei det var det ikke. Den hadde omtrent samme navn som gata ho bor i (skrevet anderledes), men det var bekmørkt og ikke et hus å se i nærheten. Kom oss hvertfall av på den neste stoppen, som faktisk var riktig! De titta litt rart på oss i bussen!
Bare det å gå en tur i kulda rundt i nærheten av der Ida bor er utrolig morsomt. Har jo egentlig bare kjent Mia og Ida siden campen, og vi har kun tilbragt 1-2 uker sammenlagt tilsammen, men alikevell føles det som jeg har kjent de evig






Vi tok toget sammen til Berlin, og vi hadde reservert plasser. De hadde 76 og 78, jeg 71. Rett ved siden av plassene til Ida og Mia var det et enkeltsete, og jeg begynte å spørre han som satt der om han kunne tenke seg å bytte, siden jeg hadde sitteplass nr 71. Så titter jeg opp på nummerskiltet for setet, og hva ser jeg, jo: Plass nr 71 vindusplass, reservert Kassel Wilhelmshöhe-Berlin. Skylder på det var tidlig på morran!

På S-bahnstoppen på vei til togstasjonen.


Weltzeituhr - Verdensklokka på Alexanderplatz


Fernsehturm - TV-tårnet

Et bygg på "museumsøya"

Berliner Dom




I Nikolaiviertel - Nikolaikvartalet




Et typisk syn i Berlin. Omtrent like ekstremt som i London.

Egentlig var planen å ta buss/U-/S-Bahn til Brandenburger Tor, men det endte med at vi gikk hele Unter den Linden. Det var ikke bare der vi endte med å gå istedenfor kjøre, så beina var rimelig ødelagte på kvelden.

Unter den Linden


Kjendishotellet.

Brandenburger Tor

Holocaust Memorial


Reichstag - riksdagen, tror det er tilsvarende stortinget(?)


Så tok vi U-Bahn til Potztdamer Platz, og gjett hvem vi traff der? Først så jeg kjapt ei som ligna på Valeria, men tenkte ikke noe mer over det, hvor stor er sansynligheten for å treffe kjentfolk tilfeldig på gata i Berlin? 2 sekunder senere hørte vi "Miaa!". Det VAR våre 2 yndlingsitalienere Valeria og Eleonora! De hadde tenkt det samme som oss og tatt toget tidligere til Berlin for å få mer ut av dagen.

Kaufhaus des Westens, Europas største/dyreste kjøpesenter tror jeg guiden fortalte dagen etter på stadtrundfahrten. Hvertfall en eller annen rekord. Det var STORT, VARMT og DYRT der, men hva gjør vel det når vi fant dette:

30€ for 1kg brunost, litt i drøyeste laget, heldigvis har jeg fortsatt nesten 1kg brunost igjen av den jeg fikk før ferien, så det holder en stund til.


Gedechniskirche, kirka som ble bomba, også ble kirketårnet stående samtidig som de bygde opp et nytt "kirketårn og kirkehall" ved siden av. Ganske sært, men passer godt til kallenavnet leppestiften og pudderdåsa som jeg ble fortalt at berlinerne sier.

Overalt er det dönersjapper, men når vi først bestemte oss for at vi skulle spise döner måtte vi lete i minst 20 min. Det var først når vi hadde bestemt oss for at vi istedenfor skulle gå på burger king at vi så at rett ved siden av lå det en dönersjappe. Ida var noe skeptisk, men etter å ha tatt første biten ble det klart at vi skulle kjøpe det samme dagen etter.


De som ikke var på campen og ikke kunne navna våre trodde det hadde klikka for Ida da de så reaksjonen hennes da ho så navnet sitt skrevet på veggen.

Norge, Colombia, Norge, Chile, Colombia, Colombia og Spania. Regner med jeg lærer meg navnene når jeg får adda alle på facebook. Litt for mange ukjente navn å lære. Hadde navnene vært norske hadde det nok gått, men spanske/latinamerikanske navn er ikke alltid like greie å holde styr på.

STADTRUNDFAHRT
- Har ikke så altfor mange bilder derfra, siden det meste hadde vi sett dagen før, og fra bussen ble det veldig lett speilbilder fra vinduene som ødela bildene. Vi kjørte hvertfall rundt i et par timer, egen dobbeldekker med bare oss ca 20 utvekslingsstudenter i.


Berliner Mauer

Siegersäule

Schloss Charlottenburg

Gedechniskirche nok en gang

Checkpoint Charlie, hadde ikke tid til museet, men kommer kanskje tilbake iløpet av året.
...



DDR museum. Ida og Eleonora i en trabbi


Rotes Rathaus

Er man nordmann, så er man nordmann.

Berliner Bär - Berlin bjørnen. Siste bildet på stasjonen før det bar tilbake til hverdagslivet. Marcela reiser tilbake allerede 9. januar : (

Hadde en så fantastisk helg at det går ikke ann å beskrive. Supernette folk, språkforvirring til de grader og lite søvn, og alt det i Berlin = DRØMMEHELGA. Snakka utrolig mye norsk med Mia og Ida, og siden mange av de andre ikke kunne så mye tysk enda begynte vi litt på engelsk, og når jeg midt i en settning måtte si et tysk stedsnavn, gikk jammen i meg resten av settninga på tysk. 3 språk om hverandre i hytt og pine, du snakker kort med den ene, før du veksler over til den andre, noe som innebærer språkveksel også, og alt er tilslutt bare en hærlig miks av vokabler på forskjellige språk. Det var ikke bare meg med det problemet!

Det var det jeg gadd, tolmodighet er noe jeg mangler. Har tatt flere timer å laste opp, fordelt over flere dager. Gruer meg til å skulle begynne å sette inn i album, men skal begynne med det nå snart, så da er det forhåpentligvis et par ferdige album til jeg kommer hjem. Vi var også å spilte beachvolleyball i en hall på lørdagen, men derfra er det bare personbilder, ikke noe spennende for de som ikke kjenner alle folka. Legger de heller ut på facebook for de som har facebook. En eller annen gang kommer også bildene fra Weimar og Erfurt, men av en eller annen merkelig grunn har jeg for øyeblikket gått lei av å sortere bilder. Kunne i sta til min store forskrekkelse slå fast at jeg har ikke mindre enn 5000 bilder fra oppholdet sålangt. 1000 er fra de andre på campen, 500-1000 fra Ida eller Eva, men alikavell. Hvordan skal dette gå? Jeg skal være her i 9 mnd til? Vil de si 20 000 bilder etter et år? SLETTING av dårlige bilder er neste punkt på "to do" lista!

Ingen kommentarer: