mandag 31. mai 2010

"Det var veldig mye skriking!"

Her kommer en liten oppsummering av helga i Berlin:

På fredag skulle jeg egentlig hatt sport, noe som hadde ført til kun 30-40 minutter hjemme før vi måtte av sted til Berlin. Når jeg kom ut i 1. pausa hadde jeg kjempegodt humør fordi jeg visste at selv om jeg ikke rakk å bli ferdig med matteklausuren, var det uansett årets aller SISTE klausur. Så ser jeg på vertretungsplanen, og hva står der? Sportlæreren min var ikke der den dagen! Ho er ellers ALLTID på skolen, så måtte dobbeltsjekke 3 ganger at det stemte. Humøret ble ikke dårligere av den grunn, for da hadde jeg brått 3 timer mer tid hjemme før vi måtte avsted.
Siden jeg forrige uke kom så godt i gang med å ringe hjemover til Norge fordi både Sigrun og farmor hadde bursdag, bestemte jeg meg for at jeg kunne ringe Kathrine også. Er jo ikke vanskeligere å ringe enn å skrive melding. Fikk ringt og gratulert med 18 års dagen, og det var faktisk første gang jeg har snakket med noen andre enn familien på telefon dette året. Var iallefall koslig å endelig få snakket med Kathrine igjen.

Bilde fra turen til Sarpsborg ca en uke før jeg dro.

Så bar det av sted til hovedstaden...

Når jeg var i Berlin med EF var det dagen før 20års jubileumet av murens fall, og
de var midt i oppbyggingen av scene og alt til feiringen. Nå fikk jeg endelig sett Brandenburger Tor uten at hele området var avsperra.


En del av Reichstag

Vi tok også en tur til East Side Galery, en av de få restene av muren som fortsatt står, og som de har malet masse kunstverk på:







Båttur på elva Spree ble det også, og i køen sto en gjeng nordmenn. Er uvant å plutselig høre norsk. Hadde fram til før Berlin-turen bare hørt norsk tilfeldig en gang dette året, i en stappfull gondol på vei opp til skiløypene i Saas Fee i påska.


Museumsinsel/Museumsøya




Siden Helmut er fan av klassisk musikk og opera ble det tur i Operaen. Husker ikke navnet på stykket akkurat nå, men var egentlig overaskende bra. Stykket var oversatt fra italiensk til tysk, men det hjalp jo ikke mye når det var opera. Da forstår man jo prinsipielt null og niks. Meeeen, så ble jeg redda av at de hadde en liten skjerm på seteryggen forran hvert sete, med teksten de sang, og da kunne jeg også forstå hva de sang om. I pausa gikk vi ut og rett bak meg hører jeg "Det var veldig mye skriking". Tanken som raste gjennom hodet mitt var "ey, det forstår jeg jo!", uten at jeg klarte å koble at jeg nettopp hadde hørt norsk. Det var mitt andre "møte" med nordmenn i Berlin.

Når vi gikk tilbake til hotellet gikk vi forbi et par cafeer som hadde satt tven ut med MGP-finalen. Når vi kom tilbake på hotellet var det første vi fikk med oss av finalen den fine nedtellinga til å ikke kunne stemme mer. Ikke en gang oppsummering av sangene fikk vi med oss. Fikk med poengdelen, og som de fleste sikkert fikk med seg, vant jo Tyskland med 19år gamle Lena Meyer-Landrut og sangen Satelite. Første seieren på 28 år. Liker egentlig sangen veldig godt, siden den er fengende og fin, men har fått en liten overdose av sangen. Det morsomste med hele greia var jo at ho brått begynte å snakke tysk. "Ich weiß nicht wo ich jetzt hin soll. Ich quatsche einfach nochmal ein bisschen." (ca oversatt: jeg vet ikke hvor jeg må gå nå, jeg snakker bare litt videre). Som Eva sa det: Hallo, ingen forstår deg, hvordan kan de hjelpe deg med å finne ut hvor du skal?
Heldigvis ble den bare spilt en gang på radioen i går iløpet av de 4-5 timene på vei hjem fra Berlin. I dag tok jeg en tur inn i byen i fritimen, og på hus og biler var det veldig mange flere flagg enn da jeg var i byen på fredag. Vet ikke om det skyldes at det nærmer seg fotball-WM, eller at de rett og slett feira seieren. De hadde jo ingen flaggdag dagen etter seieren sånn som vi hadde i fjor med 17. mai.
Og jeg er overaska over at vi i det hele tatt fikk så mange poeng som vi faktisk fikk. Hadde ikke regna med mer enn höchstens 10 poeng.

Søndagen dro vi til Reichstag:

(bilde fra november)

Der kan man gå opp i kuppelen, og siden det er så populært går køen vanligvis fra inngangsdøra og langt utover plassen. For å unngå den køen kan man dra på et foredrag først, og det gjorde vi. Der fikk vi egentlig masse spennende informasjon, og vi satt i den salen alle de store politikerne treffes til møter osv. Etterpå gikk vi opp i kuppelen.


Kuppelen er delvis bygd opp av speil for å reflektere lyset ned i møtesalen rett under, uten å blende de som sitter der.



Både Eva og jeg ville gjerne i Check Point Charlie-museet, så da tok vi en tur dit også. Tredje "møte" med nordmenn. I den lange køen for å komme inn på museet la jeg merke til at de bak meg snakka norsk. Inni museet hørte enda noen fler som snakka norsk, og jeg kunne til og med lese en norsk artikkel om en av sakene som sto omtalt der, i et utklipp fra Norsk Ukeblad! Museet var kjempespennende, selv om det kanskje kan bli litt i meste laget med tekst. Men når teksten sto på norsk var det egal at det var 2 tettpakka sider tekst, selv om jeg allerede hadde lest så mye at jeg egentlig var lei av å lese.
Mens vi var inni museet kunne vi se hvordan vannet fløt i gatene etter at øsa ned. Da var vi jo hvertfall inne, og ellers hadde vi jo fint vær det meste av tiden der. I dag bøtter det ned igjen, og lite minner om at det er 1. juni i morra. Har hvertfall hørt rykter om at været skal bli fint igjen til helga. Hadde vært en nedtur om det var drittvær den ene helga vi skal til Hamburg/Bremen osv.


Tyske og franske Dom på Gendarmenmarkt eller noe i den duren

Schloss Bellvue. Vi bodde på et hotell 400-500m unna

1 kommentar:

Mamma sa...

Du er så heldig, så heldig... Hils Helmut og ønsk ham velkommen til Norge. Et lite norskkurs er også på sin plass: "Den gang da, hver gang når"