torsdag 20. mai 2010

Året uten 17. mai

Jeg hadde besøk fra torsdag kveld til tirsdags morran. Det var kjempefint å se hele familien igjen, selv om det kanskje også var litt dumt. Ble på en måte mint på hva jeg hadde savna. Er hvertfall 2 måneder igjen til jeg kommer hjem, og fram til da har jeg ikke en eneste ledig helg, så tiden kommer nok til å rase av sted.
1. helg: "Campreunion" i Kiel. Eller Ida/Ingvild/Katie-reunion. Var visst ikke flere enn oss som hadde meldt oss på, selv om allerede mange hadde sagt de skulle komme. Når jeg kommer hjem på mandagen har jeg fri til og med onsdag!
2. helg: Berlin
3. helg: Hamburg/Bremen
4. helg:
Hannas bursdagsfeiring
5. helg:
Evas bursdagsfeiring på etterskudd
6. helg:
Sannas bursdag + feiring
7. helg:
Hannover Zoo ++
8. helg: Nachrodt, besøke vertsbestemora mi, dryppsteinshule osv
9. helg: Mannheim, for så å reise videre til Stuttgart
10. helg: Liborifestival i PB, og mandagen reiser jeg

Og fra jeg hadde besøk:

Fredag
Tur til Paderborn, viste fram byen, og innsiden av byens skobutikk:


Ekte, norsk ovnsbak ørret med poteter, agurksalat og svensk cider. Har ALDRI smakt så godt som på fredagen! Også spiste vi kaker og feira Annes bursdag:


Lørdag
Tur til Detmold (der jeg var med Ida når ho var her i høstferien):




Gåtur gjennom Bad Lippspringe, besøk i verdens beste Eisdeale og joggetur med pappa:


Søndag

Externsteine:




Klatrepark (skal uten tvil tilbake dit) :






Mandag/17. mai
Storshopping og kakespising:



17. mai var anderledes. Som utvekslingsstudent får man vært med på å feire de aller fleste normale høytider på en annen måte enn hjemme. De blir feiret, bare anderledes. Jul, påske osv. Så kommer det til 17. mai. Nordmennenes dag, ikke tyskernes. Helt vanlig skole, null barnetog, ingen bunad og ingen nasjonalsang. Med et norsk flagg stukket ned i blomsterpotta i vinduet, kransekake og bløtkake feira vi vår egen lille 17. mai, men allikavel føles det som om året var uten 17. mai. Tyskere skjønner ikke hvordan en vanlig dag kan være så spesiell. Det er jo bare 17. mai. Kunne jo likesågodt vært 18. mai? Neste år blir det ordentlig 17. mai. Uten bunad, men med russebukse, norske flagg i hver hage og nasjonalsangen sunget av både store og små!

Etter de hadde dratt var jeg utslitt. Våkna tirsdag med vondt i hodet. La meg igjen, sov fram til jeg måtte si hade når de dro, gikk og la meg igjen, sov til halv 11. Så dro jeg til de 2 siste timene på skolen, surra noen timer på pcen når jeg kom hjem, før jeg la meg ned for å hvile litt. Endte med litt over en times søvn, og total forvirring når jeg våkna opp fullt påkledd og med en klokke (ikke digital) som viste at klokka var 6. Var det 6 på kvelden? Eller kanskje morran? Jeg var helt forvirra på kvelden, og selv om jeg hadde funnet ut at det var kvelden, virka det allikavel som om det var neste dag. Det er vel resultatet av at jeg ellers aldri sover på dagen, og ikke er vandt til at det er noe annet enn morran når jeg våkner.
I går skrev jeg forresten min aller siste engelskklausur. Nå gjenstår bare matte, og da er jeg ferdig. Aldri mer klausurer. Lenge leve norske prøver!

Nå skal jeg pakke gode og varme saker til telting i Kiel, lade opp alt av elektroniske dupeditter som skal med og nyte kvelden før siste skoledag før 5 dager fri. 2 dager skole neste uke overlever jeg lett! Uka etter er det hele 3 dager skole. Så er det 5 helt vanlige skoleuker etterfulgt av en 3-dagers uke, og SOMMERFERIE!!!!

Og forresten, jeg har vært 285 dager i Tyskland! Logga nettopp inn på orienterare.nu for første gang siden i fjor sommer, og det jeg den gang hadde laga som nedtelling til avreise til Tyskland har visst fortsatt å telle, og sto nå på -285 dager.

Ingen kommentarer: