søndag 31. januar 2010

En produktiv uke går mot slutten...

Nå er denne uka også snart forbi, og egentlig har det vært en uke jeg har fått unna alle småting jeg har måttet gjøre på en god stund.

I går fikk jeg ordnet siste del til førerkortet. Lebensrettende Sofortmaßnahmen, altså førstehjelpkurs man trenger for å ta lappen. Jeg tilbrakte hele 5,5 timer av den etterlengtede helga i røde kors-bygget i Paderborn. Og siden jeg denne uka har fått fikset passbilder (forbryterbilder som de kaller det her etter reglen om å ikke smile ble inført her også) og bekreftelse på at scooterførerkortet mitt er gyldig, kan alt sendes til tysklands versjon av veivesenet, så nå gjenstår nipugging av alle spørsmålene i øve-til-førerkort-bunken fram til jeg om sansynligvis 2-3uker må ta teoriprøva, for å ikke måtte ta en liten pause fra øvelseskjøringa. Her er det nemlig sånn at man kan kjøpe et øvelsessett med 60 spørsmålsark (30 spørsmål på hvert A3 ark), lære spørsmålene og de riktige svaralternativene utenatt, og man er sikra å bestå, fordi spørmålene man får på teoriprøva er akkuratt de samme som på øvelsesarkene. Eneste som gjør det vanskelig er at det kan være både 1, 2 og 3 riktige svar på spørsmålene, og av og til må vi også skrive inn tallene selv!
I tillegg til å ordne siste rest av materiale som må levers inn, har jeg denne uka fått unna 4 timers bilkjøring og 2 teoritimer!

En ting som er veldig anderledes når man kjører i Tyskland er alle amplene tyskerne har. I omtrent hver eneste kryss er det en ampel, og ved hver fotgjengerovergang. Var overaska da jeg på tirsdag så zebrastriper og det blåe fotgjengerovergangskiltet. Det var første gangen jeg så det skiltet siden jeg kom hit, så jeg hadde egentlig regna med det ikke finnes i Tyskland. Er praktisk med ampler når man vil krysse veien, men når man kjører og omtrent alle amplene er røde er det ikke veldig morsomt. I Halden har vi 1 eneste ampel, her kryr det!

Jeg har brukt VISAkortet mitt for aller første gang denne uka(etter at jeg fant ut at man fra EU kun kan bestille CDer og ikke DVDer på cdon.com glemte jeg at visekortet også kunne brukes på andre sider og også i butikker og pakket det ned i skuffen, og fortsatte å bruke VISA electron), og kjøpt togbiletter til og fra turen til Düsseldorf/Köln med Ida og Mia i påskeferien. Jeg har også reservert hotellene vi skal bo på, så nå er alt klart for jentetur!

Mandag stakk jeg ut med Sanna og jogga. Jeg, som hadde jogga hele 5 ganger siden jeg kom hit for omtrent et halvt år siden og ikke trena volleyball på 2 mnd siden det kræsjer med kjøreskolen, jogga 6,5 km - 45 minutter, UTEN stopp! Og hadde det ikke vært for at vi var framme, og at det kanskje ikke er så lurt å overdrive på første turen, kunne jeg uten problemer løpt videre. Det rareste, og egentlig mest ulogiske, er at kondisen blir bedre og bedre jo lenger man tar treningsfri! I morra blir det hvertfall ny joggetur, og får håpe oftere trening ikke har motsatt effekt av treningspause. I tillegg skal vi denne uka bort på fitnessstudioet hvor Sanna trener, fordi ho har fått et 2 ukers frikort der, så da blir det endelig spinning igjen også! Tyske treningsstudioer er ellers alt for dyrt til at det passer inn i et utvekslingsstudentbudsjett når man heller vil utforske landet man er i, framfor treningsapparatene innenfor 4 avsperrede vegger.

Ute snør det, og snør og jeg klikker snart! Det er vinteren med mest snø siden 1978/79 ble jeg fortalt i sta, og jeg som hadde håpet om en vinter UTEN mye snø. Når jeg fikk vertsfamilien i april i fjor var nemlig første bilde jeg fikk av huset dette bildet:

Med forklaringen at det vanligvis ikke var så mye snø som det var forrige vinter. Nå er det mer snø, og utenom en liten uke uten snø, har snøen ligget siden uka før jul!!! I samme slengen som jeg fant fram bildet leste jeg gjennom mailene jeg sendte med familien (for det meste med Eva) før jeg dro. For en tysk! Habe gewesen, utallige merkelige, ofte nesten uforståelige settninger, ord ingen andre enn ordboka vil komme på bruke, og masse andre feil og alt. Tysken er fortsatt langt fra perfekt, men mye mer lik den tysken tyskerne snakker, enn det direkte oversettelser med hjelp av ordbok fra norsk til tysk er. Kunne trodd jeg på mange settninger hadde brukt google translate. Så dårlig var mange av settningene nemlig!

På fredag fikk vi også karakterene, og jeg fikk karakterer i mange fag jeg ikke hadde regna med også. I musikk og sport fikk jeg 2er, det samme fikk jeg også i informatik etter at jeg hadde klart å jobbe meg opp fra 3+ i kvartalsnote og til 2er i halvårs. I matte, engelsk og kjemi(!) fikk jeg 3er, og i historie en 4er. I tillegg sto den under avsnittet "Bemerkungen": "Ingvild beteiligt sich im Unterrich nach ihren Möglichkeiten, sie ist aber noch nicht in allen Fächern angemessen beurteilbar". Sannsynligvis derfor jeg bare fikk "---------" der tyskkarakteren skulle stå. Sannsynligvis kommer jeg ikke til å få noen karakter der i det hele tatt, siden selv tyskerne får både 4ere og 5ere slengt etter seg av tysklæreren. Får hvertfall sjekka opp så det på slutten av året i det minste står noe alá bestått. "-------" kan man jo tolke som stryk, selv om det er for å merke ut at det ikke er satt noen karakter!

I fysikk fikk jeg 1er, siden læreren kun regnet med klausuren, og ikke mutlig aktivitet. Frykter jeg for å holde den karakteren neste halvår, må begynne å delta muntlig, og ha minst like gode karakterer på de neste 2 klausurene , som forrøvrig er lagt til 15. mars (dagen etter bursdagen min(!!) , og jeg i tillegg har hatt besøk hele helga), og 17. MAI!!! Det er kun 2 så dårlige dager for klausur i hele neste halvår, og selfølgelig blir fysikk lagt på begge disse dagene! Får sitte å synge "Ja vi elsker fysikk og formler..." for meg selv mens alle dere går i tog hjemme og koser dere!

Nå gjenstår bare historielekser, så å skrive e-mailer og svare på alle e-mailene og det som som har samla seg opp hele uka, også er jeg ferdig med alt jeg må få unna denne uka. Er rart hvordan det å sette seg ned å skrive på pcen er et ork. I fjor når vi hadde pc på skolen satt jeg så mye på pcen at jeg alltid hadde tid til overs til å svare på mailer. Nå samler de seg opp, fordi jeg leser mailer, blogger, skummer gjennom facebook osv, og da gidder jeg ikke mer. Det å skrive inn adressen til siden er nok skriving.

2 kommentarer:

Mamma sa...

Ampel = lyskryss

Pappa sa...

Mamma går nok litt surr i begrepene her når hun skal korrigere deg. Det heter ikke lyskryss, men trafikklys. Og trafikklys finner man blant annet i lyskryss :-)