lørdag 2. januar 2010

Godt nytt år!

I morra kommer tidenes søteste Paddington på besøk :D

http://www.jacksofscience.com/wp-content/uploads/2007/06/pbear.jpg
Etter Berlin-turen er og blir Mias nye kallenavn Paddington.

Hadde en koslig spise/se film/fryse/singstar-nyttårsaften hos Julia med 2 andre jenter fra samme klassetrinn. Vi spiste typisk tysk bockwürst (wienerpølseting) og potetsalat, smeltet sånne tinnfigurer og helte det smelta tinnet i kaldt vann for å spå året som kom (vistnok en silvestertradisjon i Tyskland), sang singstar, så film og tente på noen små knallere før vi gikk til et sted hvor vi kunne se Paderborn og siste restene av fyrverkeriet fra byen. Da vi senere zappa gjennom kanalene på tven og hørte YMCA gikk det opp for meg at det var nyttårsaften og at jeg var et helt annet sted enn der jeg normalt pleier å være når nettopp YMCA dundrer ut av tven og singstar, men det var uansett en super kveld.

Maike, meg og Julia

Maike, meg og Kathrin

Innlegg fra jula kommer en eller annen gang, og det har nettopp gått opp for meg at jo lenger jeg skyver det forran meg, jo mer har jeg egentlig å skrive om når jeg først må ta meg sammen å skrive. Men jeg lever fortsatt.
Kommer nok til å ta noen dager eller kanskje uker før innlegget kommer, først kommer Mia, og snart må jeg innom schlecker for å hente den nette summen av 280 bilder (aug-sept-okt UTEN campbilder) som jeg skal begynne å sette i album. Betalte hele 17 €, eller grovt omgrena til kroner med dagens eurokurs på 8,3 140kr. I norge hadde jeg bestimmt måtte ut med det dobbelte! Har sortert de siste bildene fra november og desember også, og i kveld skal vi sende avgårde de siste 250 bildene slik at jeg er virkelig beschäftigt i tia som kommer. (De norske vokablene mangler for tiden, og jeg kommer ikke på et eneste norsk ord som passer. Når jeg må begynne å skrive norskstiler igjen neste år skal jeg ta med tysk-norsk ordbok nettopp for å kunne ha en sjangs til å formulere meg som jeg vil. Men det er som but but, it isn't only only - visse ting kan man ikke oversette)

Og sånn for de som har kjedet seg pga manglende oppdateringer, og av den grunn lest samme innleggene om og om igjen og merket seg at jeg begynte på en tysk bok (das Orangenmädchen):
Det tok meg hele 2 ettermiddager, avbrutt av litt julekakebaking osv, og boka var utlest. 187 sider på tysk iløpet av 2 dager, i tillegg til å forstå bortimot alt... er stolt av meg selv! Det var en bok hvor det ikke er mulig å stoppe å lese, og egal om man vil lese på tysk eller norsk; boka kan anbefales!

Og sånn ellers;

Dette var fram til i går julepynt i stua...

Ingen kommentarer: