mandag 11. januar 2010

Og jula varer helt til påske...

Endelig er juleinnlegget her! Julepynten er allerede rydda vekk, men pyttsann... Bedre sent enn aldri liker jeg å tro.

Dette skrev jeg lille julaften, men kom aldri lenger enn de få linjene.
I dag er det allerede 23. desember! Om 31 minutter er det den 24, altså julaften! Hadde siste skoledag før ferien i går, noe som vil si at første halvår av skoleåret mitt i Tyskland er over. Utrolig, men sant! Schade egentlig.

Har null julestemning, har fortsatt 7 episoder igjen av Amalies jul, og en sterk følelse av at årets jul kommer til å være over før jeg i det hele tatt rekker å få med meg at den var her. Hjemme har vi hvertfall de samme tradisjonene hvert år, og selv om jul også der er forbi før man rekker tenke seg om, kan man hvertfall se tilbake på hva man gjorde på julaften for å prøve å skjønne at det er et år til neste gang. Selv om jeg ikke er veldig tradisjonsbevisst er jul = tradisjoner i bøtter og spann.

.....................


Det ble jul! Selv om jeg tok snarveien med Amalies jul og enkelt og greit hoppa rett til 23. desember på Amalies jul. Får prøve å se hele neste år. Et utvekslingsår er på en måte som å sette hverdagslivet i Norge på pause i et år, for å oppleve utrolig mye, for så å komme tilbake omtrent der man slutta etter et år med kjempemange flere opplevelser og erfaringer enn de som kun ble igjen hjemme. Neste år blir det wieder normal, norsk jul, selv om jeg også kan tenke meg å feire tysk jul en annen gang også.

Siste helga før jul hadde vi hele 18 minusgrader når Laura dro hjem etter å ha bakt pepperkaker. Det var mye styr med bakingen, og jeg bakte pepperkaker/pynta hus i 5 omganger iløpet av helga. Fredagen lagde jeg deigen før jeg fikk besøk. Lørdagen skulle Eva til Hannover på fotballkamp, så jeg sto opp tidlig og lagde veggene så ho skulle få vært med å pynta deler av huset før ho dro. Siden de ikke hadde kjøpt togbilettene fram til da gikk de inn på Deutsche Bahns nettsider for å bestille. Der fant de ut at siden det brått hadde blitt så kaldt var de fleste togavgangene kanselert, og ho måtte reise hjemmefra en time tidligere enn planlagt, så vi rakk ikke å begynne pyntinga. (Etter togbytte, lang omvei i buss siden toget ikke kunne kjøre hele strekkningen osv kom ho fram omtrent da ho ville kommt fram om ho hadde tatt toget ho egentlig hadde planlagt å ta en time senere). Jeg ble med å kjørte ho til stasjonen, og på veien måtte vi kjøpe litt ekstra melis etter en liten feilberegning av mengde. Hadde nemlig sagt at 2 pakker pleier å rekke, uten å tenke på at melispakkene i Tyskland bare er 250gs pakninger (skjønner egentlig ikke at det er mulig, men til 2 hus, slede ++ gikk det med nesten 1kg melis!). I butikken fikk jeg se et fleecepledd! Selvfølgelig kjøpte jeg det, og nå har det vandrende fleecepleddet våknet opp igjen etter sommerdvalen!


-15*. Det var KALDT, men vet jeg ikke skal klage. 2 dager rekordkulde er i allefall bedre enn uker med så kalde tempraturer som jeg hører dere oppi Norge har.


Snøen var borte i omtrent en uke etter julaften, men nå ser det igjen ut som på bildene over.

Når vi kom hjem stakk Jutta og jeg ut pepperkaker og pyntet noen vegger. Senere på kvelden kom Laura, og vi stakk ut enda flere figurer og pyntet enda flere vegger.
Dagen etter hadde vi endelig tid til å ta siste økta, nemlig å sette sammen huset og pynte+sette sammen årets nye prosjekt; en kirke.



Det å sette sammen et tak bestående av 4 trekanter er ikke bare enkelt!

Det ferdige resultatet.

Laura lærer svensk på skolen, og syntes det er kult at norsk og svensk er så likt som det er, og av den grunn står det snø på sleden. Siden vi ikke har reinsdyrform her nede ble det i år to svin som treker sleden, og det ene av de to svina er Rudolf, det rødnesede svinet!

Den siste uka på skolen var egentlig kun spising og kosetimer! I reli spiste vi kjeks, i matte hadde vi frokost, i physik spiste vi kjeks og spilte buzz, i musikk sang vi sanger vi kunne velge ut helt fritt osv. Altså bare unødvendig oppmøte egentlig.


Sånn går det når man lager romkuler med Anne!

Lillejulaften
Lillejulaften var jeg først en tur med Anne i byen, og fikk kjøpt de siste gavene og 3 varme vintergensere. Den siste uka før jul kjøpte jeg overraskende nok 6 gensere! Med tanke på at jeg kun hadde kjøpt en eller 2 nye gensere fram til da iløpet av tiden i Tyskland var det egentlig bare påtide. Det var først hjemme et par timer senere jeg fant ut at den ene av de 3 genserene består av hele 50% ull, og en av de andre av 20%. Sikkert fint neste gang vi får rekordkulde slik som helga før jul.

Ellers var vi sammen på julemarkedet før vi gikk på kino og så zweiOhrKüken, oppfølgeren til keinOhrHasen som jeg tror jeg skrev om en eller annen gang. Liker de filmene!

KeinOhrHasen:

ZweiOhrKüken:


Julaften
På julaften begynte vi dagen med juletrepynting, etter at jeg hadde stilt vekkeklokka på 9 for å få med meg julemorgen på NRK Nett-TV med både snekker Andersen, Johannas jul, reisen til julestjernen og alle de egentlig dårlige barnesendingene jeg har sett på hver julaften så lenge jeg kan huske. Jeg har på følelsen av at overalt på norske nettsider er reklamer for NRK nett-tvs direktesendinger på nett og all sånn shit. Sendte de julemorgen direkte? NEI!

Og ja, jeg har klippa håret! Alle jeg har sluppet til med saksa i håret mitt har tatt av mindre enn jeg ba om i frykt for å ta for mye, Anne tok heller litt mer, så nå er det verste borte (det jeg egentlig burde ha klippa bort allerede for et år siden), så trenger ikke klippe det på en stund.

Etter å ha pynta juletre, fylt opp hverandres gavesekker og ellers surra rundt, spiste vi norsk risengrynsgrøt med mandel... og jeg fikk mandelen. Verstfamilien min er ikke av familiene som går ofte i kirka, men på julaften er de alltid der. For det første ser ikke kirka ut som en kirke innvendig. Nyoppussa med lyse møbler (bjørkefarga?) og ikke er rommet kirkeformet heller. Gudstjenesten var egentlig bare masse julesanger, de leste juleevangeliet (tror jeg hvertfall) og ba fader vår. Det var egentlig veldig anderledes enn gudstjenester i Norge hvor du bare vil lukke øynene å sove siden det er så kjedelig, og man fikk liksom litt julestemning av julesanger.

Tyskerne har en fin julesang, Stern über Betlehem (stjerne over betlehem):


Rett etter kirken begynte vi med oppakking av gaver. Jeg fikk blandt annet et spill (Carcassonne), latte macchiatoglass og melkeskummer siden jeg så gjerne lager latte, muffinsbakebøker + muffinsbrett, Lebkuchenhjerte med teksten "God Jul Ingvild" på, et skjerf, en Culcha Candela CD, smykke, tidenes FINESTE selvlagede kalender fra Ida som kommer til å henge på veggen mye lenger enn kun i 2010, en Uli Stein-kalender + bok (tegneserieding med vitser som på bildet under), klokke, album, melkesjokolade, minnekort osv. Helt bra er det nok ikke for den lille pcen min med et minnekort på 8 GB. 8GB vil si 2500 bilder på et og samme minnekort :D Aldri mer stress for å huske ekstra minnekort! Jihuu! Nå må jeg bare begynne å knipse enda fler bilder.


Uli Stein. For de som ikke kan tysk betyr Ecke - hjørne. "Når den er rund, hvorfor heter den da eckwator? (hjørnekvator direkte og dårlig oversatt)"

Når vi var halveis med oppakkingen var alle så sultne at vi spiste den berømte lasagnen som tok timesvis å lage. NAM. Så fortsatte vi med pakkeåpningen, før vi tilslutt gikk løs på de 10 sortene julekaker/konfekt vi hadde og hjemmelaget is, som ikke lenger var is når vi skulle spise den siden den ble glemt bort litt for lenge etter den var tatt opp.






Levende lys på juletreet


1. Juledag
Eva, Anne og jeg kjørte til Nachrodt og henta "vertsmormora" mi, som ble værende hos oss til mandagen. 4 dager som stort sett kun bestod av spising, noe som egentlig er typisk for jula. Kan vel egentlig ikke kalle det spising heller. På tysk har de 2 ord: essen og fressen. Essen gjør mennesker, fressen gjør dyr, men når de snakker om å spise til man omtrent sprekker bruker de uttrykket fressen også når mennesker spiser. Det var nettopp det vi gjorde i jula. FRESSEN! ...med store bokstaver.

28.12.09
Da var det på tide med Pelizaeus sitt ABI-party. Abi er abitur, som er avsluttningen på gymnasium og det feirer de like gjerne som russen i Norge. For å tjene penger til klassetur, feiring av å være ferdig på skolen osv arrangerer 13.klasse abi-party for å tjene penger. Dit dro jeg med Julia, og mange av Evas venner. Siden Julia og jeg enda ikke var 18 måtte vi dra i 12-halv 1 tiden, noe som egentlig ikke var verdens undergang. Her snakker vi nemlig en nattklubb, smekkfull så man ikke engang kunne bevege seg, og sikkert 40* inne. Garderoben var full når vi kom kl ti, og jakkene måtte vi da slepe rundt med resten av kvelden. Var egentlig heller en nedtur. Omtrent alle jeg snakka med syntes det var altfor fullt der inne.

30.12.09
Bielefeld på shopping. Sto igjen med 1 ny maskara når vi var ferdig, men var kanskje like greit at både lommeboka og kontoen min fikk slappa litt av etter den ekstreme desemberslankekuren de var gjennom når både julegaver og vinterklær måtte kjøpes. Nå burde egentlig lommeboka settes på fetekur, men når jeg ikke kan jobbe som utvekslingsstudent er ikke det veldig lett å få til.

1 kommentar:

Mamma sa...

Waoh, i år har det jammen blitt flotte pepperkakehus m/tilbehør i både Bad Lippspringe og Oslo. Jeg skjønner at "læretiden i pepperkakehusbaking" nå er fullført og at jeg ikke lenger trengs i den prosessen. Moro å endelig få se bildene. En del av julekakene kunne jeg godt tenke meg å smake - men det fikser du vel neste år? Det begynner å bli "mildvær" her - bare ca 10 kuldegrader i dag, og NSB/Jernbaneverket har nok minst like store problemer som Deutsche Bahn i kulda!