søndag 10. januar 2010

Back to reality + STOMP

Jeg vet jeg er treig til å oppdatere, men er for lat til å sette meg ned å gjøre noe med pcen. Logger meg på hver dag, skummer gjennom facebook, leser bloggere til de andre som er i Tyskland, leser mailene og svarer kun på de som krever kjapt svar. De andre samler jeg opp til ejg får tid. Huff. Jaja, egentlig er det jo bra at jeg ikke sitter forran pcen 24/7.

Nå har skolen begynt igjen etter en hærlig 2 ukers ferie. Å høre klokka ringe kl 06.10 på torsdag var ikke veldig morsomt etter 2 uker uten vekkerklokke, og soving til ca 11 hver dag føltes kl 6 ut som midt på nattan. Torsdag og fredag på skolen var slitsomt, og tanken på at neste ferie er hele 11 uker fram i tid er ikke veldig motiverende. 11 UKER!!! Er det nå jeg burde ha rett til å kreve kultur/religionsfri? I Norge kan man jo få fri på dager som har stor betydning iforhold til kultur/religion (?) som eks i fasta osv. Vinterferie er minst like viktig, og tilhører så absolutt norsk kultur!! Hele høydepunktet med å gå på skolen er jo nettopp feriene, også kommer tyskerne her i Nordrhein Westfalen og tar fra meg ferien! Blææ... Misunner Mia nedi bayern nå!

Ute ligger snøen, noe den har gjort helt siden forrige fredag. Tror Jutta målte 15cm forrige helg og etter det har det snødd litt til. Denne helga var det meldt snøstorm og folk var helt på styr. Til nå har det bare snødd litt, men både jeg og Eva krysser fingrene for at det i natt virkelig braker løs slik at vi får skolefri/frivillig oppmøte i morra grunnet farlig skolevei osv. Det var nemlig tilfellet mandagen før juleferien, men det hadde selvfølgelig ikke vi fått med oss før vi satt på skolen i første time med den halvdelen av klassen som ikke hadde lest på skolens nettside/hørt radio, og 10-15 tomme pulter. Så nå kommer jeg til å sjekke internett hver morgen til snøen er borte.
Her var det før helga meldt så mye snø at fly omtrent på forhånd var innstillt og de stoppet forhåndsjekking av baggasje siden de ikke viste om fly ville fly eller ikke. Tror ikke det ble no særlig mer enn forsinkelser, for utifra det jeg har lest på facebook virker det som alle utvekslingsstudenter som reiste hjemover i går (halvt år) har kommer avgårde. Det som er litt morsomt med så mye snø er at på radioen snakker de hele tiden om både tog, buss og flyforsinkelser og gudene vet hva... alt på grunn av snø. I ferien var det helt greit med snø, men nå som ferien er over og vi må ut av huset hver dag kl 7 kan den godt forsvinne. Det morsomme er det at tyskerne allerede har brukt opp alt veisaltet i de aller fleste byer etter omtrent 3 uker vinter! Her hersker nemlig kaos. Det beste av alt var at man ble rådet til å ikke gå lenger enn 2 m fra huset, for man kunne bli desorientert i snøstormen og forville seg vekk, for så å fryse ihjel fordi man ikke fant veien tilbake til huset! HALOO! Jaja, oppå Rügen skal det visst i følge nyhetene være litt større ekstremtilstander, men synes nå tyskerne overdriver litt.
Så lenge ingen snøstorm stopper flyene 12. feb når mamma og solveig kommer nedover er jeg fornøyd.

På torsdag var det store avskjeddagen. På skolen sa jeg hade til Jessica (Columbia) siden ho reiste tilbake i går. Etter skolen traff jeg Nicole som også reiste i går (Australia, var på kekseknabberntreffet til IECen min) i byen, så gikk vi å spise currywürst på CurryCompany. Jessica ser jeg sannsynligvis aldri igjen, noe som egentlig er ganske trist å tenke på selv om vi ikke egentlig fant på så mye sammen annet enn å få felles fritimer til å gå fortere. Til Sydney SKAL jeg en eller annen gang, uansett hva! Samme om det er som student eller turist, men dit skal jeg, så Nicole kan det hende jeg treffer igjen en eller annen gang. Det beste med et utvekslingsår er egentlig det å treffe så utrolig mange supre mennesker som man gjør, og det verste er å vite at du sannsynligvis ALDRI kommer til å se de igjen!
På kvelden var vi på STOMP-forestilling i Dortmund. Både jeg og Eva fikk billetter til jul, og både Jochen og Jutta ble også med. STOMP er en gruppe som lager rytmer med alt mulig. Alt fra fyrstikker og feiekoster til søplekasser og tomme vannflasker. Når Jochen viste meg en video på lillejulaften for å høre om det kunne være en ide for Eva til jul var jeg ikke helt overbevist, men i bilen på vei tilbake satt vi alle nesten automatisk og digga rytmen til musikken på radioen. Det var absolutt verdt å se, og var superkult å se hva de kan få til ut av helt vanlige ting.

Dette er STOMP:



Ser kanskje veldig bråkete og støyete ut, men det var sykt gøy! Selv om vi da var dødstrøtte 2. skoledag var det absolutt verdt det!

Søndag i ferien kom Mia oppover på besøk. Det ble 3 hærlige, norske dager selv om vi sikkert snakka tysk halvparten av tiden. Søndagen henta jeg Mia på stasjonen, og det var liksom hele tiden usikkert om toget var punktlig eller ikke siden vi sjekka på internett 1 time før ho skulle komme og fant ut at det allerede da var +5 min forsinkelse opplista på nettet. Med Deutsche Bahn kunne det uten problemer blitt både 10 og 20 minutter iløpet av turen, omtrent som de norske toga fra NBS? Norske bane.. s...? Hva står forkortelsen for? Når jeg søker på NBS får jeg bare opp National Building Specification hva nå enn det er forno. Enten er jeg helt dum, eller så vil ikke google.de koble seg opp mot norske sider. Hadde også en fin ordkluss på bussen innover til Bad Lippspringe. Bussførerer! Det tok lang tid før jeg reagerte på at noe skurra med norsken, og da jeg spurte Mia fant ho heller ikke ut med en gang hva feilen var, før vi kom fram til at det er heter busssjåførere(?). Hvertfall de som kjører bussene, i flertall. Den norske delen av Heinzelnisse funker heller ikke like bra som den tyske som viser alt med hvordan man bøyer alle ord osv.

På søndagen var vi ute å lekte i snøen, og mandagen lagde vi pinnekjøtt (NAM), før vi dro en tur til bakken å akte på trekjelke og snowboardet mitt som endelig har kommet til Bad Lippspringe etter en svipptur til Bottrop. Her ler de av alle reisene tingene mine tar på vei hit. Brunost og snowboard til Bottrop og klær/skolebøker til Dresden. I Bad Lippspringe finnes ikke bakker, og for meg som er vandt til å ha akebakken rett på utsiden av husveggen var det en anderledes opplevelse å måtte bli kjørt til akebakken.











På tirsdagen kunne jeg endelig hente bildene jeg hadde framkalt, og når vi hadde kasta Mia inn på toget som Eva så fint uttrykte det, begynte jeg å lime album. Nå har jeg limt inn alle bildene fra August-Desember (nok en gang, UTEN camp), og til det trengte jeg hele 3,5 album. Tror jeg venter litt med camp, for har på følelsen at man pådrar seg omtrent permanente skader av å puste inn det fantastiske godluktende limet i time etter time. Jeg hadde hvertfall vondt i hodet 2 dager istrekk etter å ha limt de 2 første iløpet av en kveld/neste formiddag. Og sånn til opplysning: Fotokleber er overvurdert! Det krøller både bilder og album uansett om jeg kun tar bittelitt lim og følger bruksanvisningen og i tillegg legger albumet under utallige verdensatlas. Siden første albumet ser ut som skolebøkene på ungdomsskolen med bølgede sider etter at de tidligere eierne i mange år hadde søla både vann og melk utover hele bøkene, for så å tørke de med hårføner, bestemte jeg meg for å prøve alt-mulig-kleber-tingen familien her i alle år har brukt på fotokalendere. På forpakninger står det klart og tydlig: IKKE einet for bilder, men uansett om jeg tar mye eller lite, og om om jeg legger albumet i press eller ikke blir ikke sidene krøllete, og det funker supert sålenge man ikke bare limer for å bli ferdig så fort som mulig. De siste sidene var nemlig litt sammenklistra.

Og, vet ikke om dere har hørt om den fine kortskandalen som pågår her nede? Mange bankkort med chip funker ikke, siden kortet ikke kan takle året 2010. De var bare programert til å telle oppover med 1 tall (det siste). 200 er standaren, og kun det 4., bakerste tallet endres. Og når det da går fra 2009 til 2010 blir det problematisk. Kjempemange har ikke kunnet betale siden nyttår, og hele nyhetssendinger i flere dager var kun om kortskandalen og snøproblemer! Når det hele handler om dårlig programering av informatikkoder, og familien her alle er superintresserte i informatik er det noe man får med seg. Har ikke hørt no mer de siste dagene etter jeg hørte no snakk om nye pengeautomater, så er mulig det har kommet en løsning allerede.

----

Siden jeg ikke har gjort noe med bloggen på lenge, svarer jeg på spørsmålet jeg fikk som kommentar her, og håper du ser svaret:


Hei, jeg tenker på og ta et år i utlandet. men vett ikke om jeg vil til usa, storbritania eller tyskland. Jeg har familie i storbritania og venner i tyskland. men jeg har ingen kunnskaper i tysk. Var du god i tysk?
Jeg kan jo lære meg det grunnleggende.

Jeg kan med en gang si: DRA til Tyskland hvis du fortsatt har mulighet. Jeg er superglad for at jeg ikke fikk lov til å dra til USA som jeg først ville, og jeg er superglad for at jeg er nettopp her i Tyskland og ikke et eller annet sted. Tror det å dra til Tyskland er det beste valget jeg har tatt til nå!
Jeg hadde 5er i Tysk 2 på vgs, og har egentlig alltid hatt 5er i tysk helt siden jeg begynte med tysk i 8. Hadde en fordel med å kunne tysk, men har blitt kjent med veldig mange utvekslingsstudenter både de som er på samme skole som meg, og gjennom EF. De andre utvekslingsstudentene på skolen min kunne ikke noe tysk i begynnelsen, men allerede nå har de lært kjempemasse selv uten å kunne det grunnleggende når de kom. De kunne bare "Hallo" når de kom, og nå kan de holde en samtale på tysk. Det er bare med EF hvis man kommer fra Norden at de krever at du har forkunnskaper. EF-studenter f.eks fra Canada (og stortsett overalt utenom norden), AFS-studenter og alle de andre har null krav til forkunskaper, og de aller fleste kann ikke tysk når de kommer, så ikke la det stoppe deg. : )

Ingen kommentarer: