mandag 7. desember 2009

Utveksling i Tyskland

Nå er innlegget endelig ferdig. Var borte hele helga så fikk ikke skrevet det helt feridg da, men nå håper jeg i det minste at det står på et forståelig språk.

Kan du skrive litt om den tyske kulturen familiene, vennene og gutta der nede? Er de kjekke ?

Kultur++

Buss/offentlig transport er veldig vanlige fremkomstmidler, og det er veldig ofte sånn at folk baserer seg på å ta buss istdenfor å bli hentet av foreldre. I tillegg er busssystemet mye bedre. Når jeg drar hjem kommer jeg til å savne at det kjører buss hver 20. minutt i hver rettning. Hele 6 busser kjører forbi bussstoppen her i løpet av en time. 3 busser hver vei iløpet av en time.

Alkohol
- Tyskere er helt ville når det kommer til alkohol. Det merka vi allerede i München på Stadtrundtfahrt. Vi var ute å kjørte med München Tram kl 10 på morran og kunne se hvordan alle "ølhagene" (Biergarten) var fylt opp av folk som drakk øl omtrent før vi hadde rukket å spise frokost. Ellers ting som norsk gløgg -> og tyskernes variant med rødvin er ting som en nordmann ikke er vandt til.
I Tyskland er det også veldig typisk med markeder, byfester, weinachtsmarkt osv. Oktoberfest osv er jo veldig kjent. Og de aller fleste byer har minst en gang i året sin egen folkefest (selvfølgelig mye mindre enn oktoberfest)

Pauseinnlag på fotballbanen i Hannover. Må bare slenge med at reklamen på de tingene man legger mellom sine egene og andre i kassa i matbutikken (de lange tingene) har røykpakkereklame, og omtrent alle reklamebladene fra matbutikker består av en halvdel matreklame og en del øl/vinreklame. Her kan man visstnok kjøpe øl på bensinstasjonen! Så mye for å unngå fyllekjøring!

Middag - Her passer navnet Mittagsessen til navnet, midt-på-dagen-mat. Når jeg kommer hjem fra skolen halv 2-kvart på 2 er den varme maten allerede ferdig. Husker en av de første dagene her hvor vi skulle ut på et eller annet og de spurte om det var schlimm for meg at vi spiste litt senere middag. Litt senere var da 4-5-tiden, noe som er tidligere enn vi spiser i helgene i Norge. Liker bedre den tyske metoden, for det er når du kommer helt utslitt fra skolen at man trenger noe ordentlig å spise!

Autobahn - Kan ikke si annet enn at det går fort. De ler av nordmennene når jeg forteller at maksgrensa på Norges svar på autobahn er 100km/t. 100km/t er i Tyskland bare den generelle utenombys fartsgrense (der vi i Norge har 80km/t).

Wasser/vann - Vann med kulsyre er det som for tyskere går under begrepet drikkevann, eller egentlig under begrepet vann generelt. På skolen hjemme gikk vi hele tiden i pausene og fylte opp flaskene med nytt, kaldt vann. Når folk har drukket opp den halve literen vann med kulsyrevann de har her begynner de å stresse for at nå har de jo ikke mer igjen å drikke! Det at det er noe som heter springvann er for de omtrent ukjent. Første skoledag når jeg åpnet vannflaska mi ble jeg rimelig forvirra når jeg skrudde opp korken og merka det var kulsyre. Men må inrømme at det er noe jeg DIGGER med Tyskland. Vann uten kulsyre er kun til trening, ellers går det i kulsyrevann (når jeg kommer hjem må vi gå til annskaffelse av en kulsyremaskin. Hinthint mamma!)
Og det jeg har hørt fra andre som trodde de hadde gjort det enkelt og bestilt wasser på en eller annen restaurant: Du får med kulsyre! Du må si fra klart og tydelig; at du skal ha wasser ohne kohlensäure! '

Venner - Til å begynne med var det vanskeligere, men etterhvert som folk skjønner man faktisk skal bli lenger enn 3 mnd går alt mye bedre. Har fått mange venner, men enda ikke noen virkelig gode venner som alltid er der osv. Men blir bedre og bedre kjent med folk for hver dag som går, og har fortsatt 2/3 igjen av tia mi her nede! Det er ikke noe problem å få venner så lenge du er åpen og ikke er redd for å snakke med folk. Det å finne på noe på kveldene er ofte vanskelig siden mange har både 11 og 12 fag, pg mange er uheldige med plasseringen av faget og har mange fritimer innimellom og må bli igjen til både 3 og 5 hver dag, før de skal på trening og gjøre skolearbeid. Tyskere må gjøre mye mer skolearbeid enn vi må i Norge hvis de er opptatte av å få et godt vitnemål, noe de aller fleste er. Siden de aller fleste bor i småbyer/landsbyer utafor Paderborn og busslinjene er som en stjerne med knutepunkt i Paderborn er det også ikke bare bare å besøke noen. Man må først inn til sentrum (20-30min buss) også bytte til en annen linje og kanskje nok en gang 20-30 min.

Fotball - Tyskere lever for fotball. Det er en mye større del av befolkningen her som intresserer seg for fotball enn det det er hjemme, og jeg synes det er ekstremt allerede nå. Har fått høre at når VM begynner i juni kommer det til å bli enda verre!

Gutter - Du hadde sikkert håpa på et fantastisk svar, men svaret er enkelt og greit: de er akkuratt som norske gutter(bare at de snakker tysk istdenfor norsk)! Det eneste unntaket er at er det en del på trinnet mitt som jeg første skoledag hadde gjetta på at de gikk i 8.-9. klasse! (11. klasse er en blanding av 1992 og 1993) Mulig det er sånn i Norge også, bare at jeg der vet hvem de aller fleste er og vet hvilke trinn de går på. I de aller fleste pausene (10-15minutter lange) er det på min skole veldig sånn at guttene står sammen med de andre guttene og jentene med de andre jentene, så de man liksom snakker med er de du sitter i nærheten av i timene, har fritime sammen med eller de du jobber på gruppe med.

Får du oppmerksomhet som en utvekslingstudent?
Til å begynne med var de mange av de som selv har vært/skal være utvekslingsstudenter som tok kontakt, og de som absolutt ikke hadde noe som helst forhold til utveksling var litt mer skeptiske. Nå føler jeg folk behandler meg temmelig som alle andre, hvertfall de jeg kjenner godt. Noen behandler meg som utvekslingsstudent og snakker ekstra sakte, andre har spørsmål om Norge, og andre kommer bare bort å forteller at jeg snakker kjempebra tysk i forhold til de utvekslingsstudentene de har hatt i klassen tidligere osv. Det er ting som alltid gjør dagen bedre!
Ho ene læreren som skulle ordne ekstra tyskundervisning osv for oss utvekslingsstudenter ville ha oss til å skrive en kort tekst om oss selv som ho kunne henge på tavla sammen med bilde av oss slik at alle skulle vite hvem vi var og skulle bli nyskjerrige og ville bli venn med oss, hjelpe oss osv. Greit nok om vi hadde måttet skrive litt på begynnelsen slik at folk kunne se hvem vi utvekslingsstudenter var, men HALOO! Etter 3 mnd er det litt drøyt. Jeg vil ikke at jeg skal få venner kun fordi jeg er utvekslingsstudent. Jeg vil ikke være DEN utvekslingstudenten, jeg vil ikke bli sett på som et objekt som omtrent ikke aner hva Tyskland er, og som folk snakker til på engelsk fordi de tar det som en selvfølge at jeg ikke kan ett ord tysk, jeg vil være Ingvild. Samme om jeg er utvekslingsstudent eller ikke, jeg er fortsatt meg selv. Jeg har klart meg helt fint til nå uten noe oppslag på tavla, og omtrent alle vet at jeg er utvekslingsstudent allerede! Tror de andre som ikke snakker så mye tysk enda har litt mer problemer når det kommer til å bli kjent med folk, men etter å ha spurt fint slipper jeg tekst på tavla! (det er forresten 1mnd siden ho ba om å skrive tekst, og ho har enda ikke hengt opp de andres, så altså 4 mnd uti skoleåret. Jessica reiser hjem om under 1 mnd, og har 2,5 uker igjen på skolen!)
Lærerene vil jeg vel si behandler meg som en utvekslingsstudent, hvertfall de fleste.
I timene spør de meg ikke utenom de FÅ gangene jeg rekker opp hånda, og når de går rundt å sjekker om folk har gjort lekser osv gidder de ikke sjekke om jeg har gjort de en gang.
De spør ekstra også for å være sikker at det ikke er noe kluss med lista når de ser jeg står på lista blandt de som skal skrive klausur. I matte og engelsk ble jeg bewertet som de andre. På matta fikk jeg 3- (4- i norsk karakter), og på mange av oppgavene manglet et par poeng for full poengsum selv om svarene var riktige, fordi jeg ikke hadde tid til å skrive fremgangsmåten. Var nok jobb å regne oppgavene, og tid til å formulere settninger på tysk hadde jeg ikke. Men jeg synes det er bra han bewerter klausurene mine på lik linje med de andre, vil ikke alltid ha spesialbehandling heller! I fag som tysk og historie hvor vi må skrive analyser er det veldig fint sånn lærerene gjør det med spesialbehandling og kommentar med hva som var bra/hva som mangla osv istdenfor karakter.

Går du på en vanlig tysk skole?
Ja, går på vanlig, tysk Gymnasium. Her må de velge rettning allerede i 4. klasse, og i 5. klasse begynner de på enten Realschule, Hauptschule eller Gymnasium. Gymnasium er da den mest teoretiske skolen. Kan sammenlignes med norsk vgs studiespesialisering. Tenk om vi måtte velge i 5 om vi skulle gå studiespesialiserende linje eller yrkesfaglig?!

Hvordan er familien?
Supre! Kan ikke si mer om den saken. Husker det var rart å komme inn i en helt fremmed familie, og skulle pakke ut tingene på MITT nye rom og å skulle føle meg som hjemme. Familien var heldigvis ikke helt ukjente, siden jeg hadde hatt en del kontakt på mail og til og med snakket med de på telefon. Anbefaler virkelig at man har kontakt med familien før man kommer. Følte meg veldig velkommen helt fra første gang jeg traff de på stasjonen i Kassel, og har ikke vært noe som helst problem med å skulle føle seg hjemme.

Hvordan er folka der nede?
De er veldig som folk i Norge. Er ikke noen stor forskjell fra de hjemme, ikke som man hører fra de som reiser til USA og blir helt satt ut av hvor åpne folk er osv. Det eneste som jeg har lagt merke til er at tyskere er veldig mye flinkere på å være hygglige. Her er det liksom ikke bare "tschüss"(hade), men "tschüss, viel spaß/mach's gut", "viel glück", og alltid "wie geht's?" osv.
Sånne småting innimellom som gjør dagen bedre.

Driver du med no fritidsaktivitet?
Spiller volleyball, og har egentlig trening 2 ganger i uka, men er omtrent alltid noe som skjer på torsdager (hver andre uke sport i 11.-12. time også er folk veldig glade i å arrangere kurstreff/andre treff og samlinger osv på torsdager), så blir bare til at jeg går 1 gang i uka. Og det mest fantastiske av alt er at bilteori er tirsdag og torsdag, samme klokkeslett som volleyballen, så blir lite volleyball de neste ukene siden jeg gjerne vil bli ferdig med teorien.

Andre småting...
- Siezen/duzen (Sie/du...) Det jeg missliker omtrent mest med Tyskland. Har vendt meg til det nå, men kommer ikke over hvor patetisk jeg synes det systemet er.
- Matpakke: Tyskere har også med seg matpakke på skolen akkuratt som i Norge, og bortimot alle har tupperware-matbokser. Det er helt ekstremt! Uansett hvor man ser er det tupperwarematbokser å se!
- Lengste pausa jeg har iløpet av skoledagen er 15 minutter lang. Timene er 45 min lange, som i Norge, og blir kjørt som dobbelttimer med 5 min pause midt i og 15min mellom dobbelttimene (fram til kl 13.05 - 6 time). Da er det 10 min pause før 7. time, og fra da går alt sammenhengende UTEN pause fram til 17.45. Stakkars de som har skole fra 1.-12. time uten fritimer innimellom! Jeg har heldigvis til 13.05 3 dager i uka! Sånn luksus opplever man neppe i Norge. Er faktisk bedre å slutte tidlig enn å ha en time pause midt på dagen.
- Her ser folk på meg med store øyne når jeg forteller at vi i Norge får låne laptop av skolen. Her var folk superglade den ene gangen vi skulle jobbe på pcen i en vanlig time. (med unntak av informatik hvor vi nesten alltid er på pc). Er det noe jeg kommer til å savne når jeg kommer tilbake på norsk skole er det den pc-frie tilværelsen. Det å slippe å måtte slepe med den tunge pcen hver dag. Når internett ble sperra i eksamensperioden i fjor var folk hel rastløse og visste ikke lenger hva man skulle gjøre. Hva gjør man når man ikke har internett liksom?!? Jeg savna pcen på begynnelsen av skoleåret, men fy søren så mye bedre skole er uten PC. Savner det overhodet ikke! Man lærer faktisk noe annet i timene enn rekkefølgen og overskriftene på nyhetene på vg.no utenatt. Skolepc er overvurdert! På stilskriving/analyser hvor man må skrive mye iløpet av kort tid er pcer pratisk, men ellers tror jeg at jeg også neste år kommer til å sværge til penn og papir framfor microsoft word!
- førerkort - Hvis man reiser til Tyskland med EF er det ikke vits å begynne kjøreopplæringe på kjøreskolen i Norge (er rimelig sikker på at AFS ikke tillater at man tar lappen iløpet av utvekslingsåret). Her er det nemlig halv pris. 1200-1700 €, altså opp mot 15000kr, avhengig av antall kjøretimer. Her går alt av øvelseskjøring gjennom kjøreskolen, så hadde jeg vært smart å kjørt litt mer hjemme ville jeg nok spart noen kroner ved å slippe noen kjøretimer, men er uansett billigere enn i Norge. Altså, sjekk opp om organisasjonen man reiser med tillater at man tar lappen, og øvelseskjør med foreldrene istedenfor å begynne å betale masse for lappen i Norge. Når man først betaler rundt 50-60 000kr for et utvekslingsår (ca. standardpris for Tyskland for de fleste organisasjoner) er det jo absolutt ingen ulempe å spare litt på lappen. Dessuten er det mange flere biler i Tyskland så man lærer nok å håndtere rushtrafikken osv bedre enn man ville gjort i Norge.
- Vegg-til-vegg-teppe: Det finner man overalt her. Det er ikke noe som heter laminat eller parkett her, her (i omtrent alle husene jeg har vært i) går det i hvite fliser i gang, kjøkken, bad, stue osv. Alle andre rom har vegg-til-vegg-teppe. Har sett mange, for og si det sånn, mindre fine tepper, men heldigvis har familien her et av de finere typene som ikke ser ut som det hører bedre hjemme på søplefyllinga.
- Döner: Idas nye favorittmat etter at vi introduserte ho til tyskernes tyrkiske kebab iløpet av Berlinhelga.

- Currywurst: En eller annen pølse med curryketsjup og currykrydder! NAM er alt jeg kan si om den saken! Første dagen smakte jeg på det og syntes det bare var merkelig, men nå smaker det godt! Jeg er heller ingen fan av ketschup, men curryketshup er godt! Her kan man nemlig kjøpe det i butikken også istdenfor vanlig, ukrydra, søt og ekkel ketschup.

Yummi! Får man overalt på byfester, markeder osv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååå for et herlig innlegg! :)
Gleder meg allerede til å dra ned dit neste år :D :D :D