onsdag 16. desember 2009

Heidelberg/Mannheim

Endelig har jeg alle klausurene bak meg, julegavene er levert på posten og jeg har i kveld null planer og null lekser for en gang skyld. Så nå har jeg endelig tid tid å legge ut litt bilder fra helga i Heidelberg og Mannheim! Det var en kald, men fin helg.
Vi reiste tidlig lørdag morgen, halv 8 for å være presis! I Mannheim plukket vi opp Anne, før vi kjørte videre til Heidelberg som bare var omtrent et kvarter unna. I Heidelberg møtte vi slektninger av vertsfamilien fra München. Tror det var Jochens søster med familie.

I Heidelberg gikk vi bare kjapt gjennom gågata, og kjapt over weinachtsmarktene før vi tok en tur opp på slottsruinene. Kan ikke si noe annet enn at det var en KALD dag! Folk her er overaska hver gang jeg på lik linje med tyskerne klager over hvor kaldt det er. Jeg som nordmann må jo være vandt til kulde! At Halden ikke er så mye kaldere enn her, og at man i tillegg ikke kan vende seg til kulde forstår de færreste.




Uvitende om hva som ventet (før vi startet prosessen med å få støle legger ved å gå opp 350(?) trappetrinn.)

Slottet


Heidelberg. Helt i bakgrunnen kan man se Mannheim.

Max (søskenbarn), Eva, meg, Malene(søskenbarn) og Anne




Søndagen snødde det, så Demelza og de kom ikke oppover til Mannheim allikavell. Dumt, men da har jeg en enda bedre grunn til å komme meg nedover til Stuttgart! Mannheim hadde jeg på forrhånd fått høre at ikke var en særlig fin by. Kan vel egentlig si meg enig der, er nemlig ikke byen jeg vil anbefale til de som vi se fine, tyske byer. Ble ikke så mange bilder i løpet av en helg som jeg normalt tar.



Slottet/Universitetet i Mannheim. (Bildet er egentlig tatt fordi Eva og Anne ville ha et bevisbilde på at jeg hadde på lue!)

Weinachtsmarkt og schnee!

Mannheim

Hotellet vi bodde på hadde ikke helt forstått poenget med dør til badet. Her står vi i hotellrommet, og den gjennomsiktige døra var døra til badet. Hvorfor de i det hele tatt hadde tatt seg bryet med å montere lås på døra når man allikavel kan se rett gjennom forstår vi ikke. Bescheuert!


Lesinga av Homo faber hadde jeg unngått så lenge det gikk, fordi boka er meget sær, og fordi da jeg først begynte å lese den i høstferien, ikke forsto en dritt! Eller et par settninger innimellom forsto jeg, og når jeg leste videre gikk det opp for meg at jeg egentlig ikke hadde noen som helst anelse om i hvilken sammenheng settningene sto. 100 sider hadde jeg lest før helga(iløpet av 2 mnd), og 120 mangla jeg. Tok med boka til Heidelberg, med store planer om å lese i bilen på vei til og fra. Hvor mange sider leste jeg? null. Mandag kom jeg meg gjennom 35 sider, og hadde 85 sider jeg måtte lese i går. Det så rimelig svart ut, men når jeg ikke får med meg at en time faller ut (dum som jeg er, kunne nemlig dratt hjem i mellomtia), var det egentlig ganske så praktisk at jeg hadde stappa boka ned i sekken rett før jeg løp ut døra på morran. Jeg hadde 3 sammenhengende fritimer, og da fikk jeg lest hele 50 sider samtidig som jeg satt og snakka med de andre! Og med 3/4 time lesing før jeg la meg, kom jeg meg gjennom boka! Jeg har lest ut min første bok på tysk! Og det beste av alt; det er som å lese engelsk! Det aller meste forstår man, noen ord og settninger innimellom forstår man ikke, men handlingen, og ikke minst sammenhengen får man med seg! Tror nesten jeg skal få tak i en annen bok på tysk så jeg kan lese.

Både på historie og tyskklausuren skrev jeg 2 og en halv, nesten 3 sider! I motsattning til første klausurene i historie og tysk hvor det ble knappe 2 sider på hver og jeg ikke rakk mer enn å skrive hva for en tekst det var, av hvilken forfatter osv. Jeg rakk mye mer enn på de første klausurene. I historie rakk jeg å skrive både den formelle analysen, for så å ordne teksten inn i historisk sammenheng. Nå håper jeg bare at læreren synes det er bedre enn første klausuren også. Hadde vært herlig å få en bekreftelse på at jeg har forbedret meg i tysk.

2 kommentarer:

mamma sa...

Tror nok Halden er kaldere enn Heidelberg - -10 grader her idag og frisk nordavind!

Solveig sa...

-12 til morgenen i dag, blir kaldere og kaldere. Det er også en del snø og den blir kansje liggende til jul:)