søndag 6. desember 2009

Fotballtur til Hannover

Filmen på fredag var ikke helt min ting, men det var uansett en koselig kveld. Siden filmene og bøkene er så populære hadde jeg regna med det hvertfall var en baktanke bak boka, akkuratt som i Harry Potter hvor han må overvinne Voldemort, og resten av handlinga dreier seg rundt det. New Moon var jo bare en tragisk kjærlighetsklisjé mellom et menneske, en varulv og en vampyr! Hadde forventa bedre, men siden jeg ikke er tillhenger av fantasy hadde jeg heller ikke forventa at det ville bli yndlingsfilmen min. Nettopp av den grunn gadd jeg ikke se eneren når alle løp omtrent hysteriske rundt på skolen og tiska og hviska, fnisa og lo av filmen. Var på Kino med 3 andre jenter, noen andre enn de jeg egentlig hadde planlagt forrige uke, siden det for et par alikavell ikke passa på fredag, og de andre spurte meg torsdag på skolen om jeg ville være med. Vi gikk en tur over weinachtsmarkt før filmen begynte, og Paderborn i mørket med julelys overalt var kjempefint! De få lysene som henger over gågata i Halden i dezember kan ikke måle seg med alt som var stellt i stand her. Det var lys overalt, men samtidig ikke sånn at det ble for mye.

I går dro vi til Hannover, og gikk først litt rundt på shopping. Jeg fikk endelig kjøpt meg vintersko, så nå blir det slutt på å gå med stoffsko uansett vær. Av og til har det vært en smule kaldt å stå ute på den kalde asfalten i pausene.
Så gikk vi gjennom weinachtsmarkt på vei til stadioen til Hannover 96 hvor jeg var på mitt aller første fotballspill. Det var faktisk ganske så morsomt(!), og sånn fordi jeg vet folk kjenner til min fram til nå manglende begeistring for fotball sørget vi for å ta nok bevisbilder på at jeg faktisk var på fotballkamp! Jeg går definitivt en gang til dit! Tror jeg må se litt mer fotball på tv før neste gang så jeg klarer å følge med på fotballreglene og så jeg klarer å få med meg hvorfor folk brått reiser seg opp eller buer av full hals. Det var første, men absolutt ikke siste gang på fotball.
Vi var også innom Hannover fanshop, og hjelpes så mye rart det finnes. Alt fra kulepenner, morgenkåper og tannbørster til babyklær, babysmokk og kalendere. Er sikker på at alt hva man trenger av materiale ting kan man få tak i der hvis man er fan!

Så gikk vi nok en gang på weinachtsmarkt, og da var det mørkt. Hvorfor finnes det ikke julemarkeder i Norge? Det er masse boder som selger masse fin julepynt osv, masse boder hvor man kan kjøpe noe å spise/drikke, og overalt er det dekorert med lys!

Gamle rådhuset, og litt av weinachtsmarkt

Kun en mikroskopisk del av markedet

Omtrent sånn ser typisk tysk julepynt ut, bare i mindre slik at de passer som pynt i stua osv. I gågata i Hannover hadde de bygget en stor versjon med café inni.

Og så til bevismaterialet:

Stadioen, meg, Eva og mitt nye skjerf!

3 av slektningene i Hannover (venstre), oss, og en eller annen merkelig fyr som både titt og ofte prøvde å føre en innholdsrik samtale om fotball med omtrent alle som satt innenfor en rekkevidde på 5 sitterplasser unna hans.



I dag er det nicolaus, vet ikke nøyaktig hvor det kommer fra, men da blir det lagt gaver og godteri i skoene, og siden vi overnattet i Wettmar hos slektningene (som også er fotballfans) fikk vi både skoene fyllt med godteri både der og her hjemme. Nå har vi sjokoladekuler og sjokonissefigurer så det holder til neste jul, og i tillegg til store mengder julesjokolade fikk vi en 1kgs boks med haribogummigodteri HVER! Vi skal ikke sulte hvertfall!

Dette møtte oss i trappa da vi kom hjem fra Hannover i dag morres.

Også var det igang med å lage ferdig julematen som blir lagt i fryseren og tatt opp på julaften. Og og dere nå begynner å lure på om dere trenger briller, dere ser riktig. Julematen = lasagne. Lasagne på julaften, kan hvertfall si det blir en intressant opplevelse. Pinnekjøttet kommer til å være dypt savnet! Men når det tar 2 dager å lage lasagne, er den jo nødt til å være supergod! Er hvertfall ikke grandiosa som mange av en eller annen grunn spiser på julaften.

3 kommentarer:

mamma sa...

Hva skal dere spise 25. des? Kanskje den typiske tyske julematen kommer da?

Anonym sa...

teksten om tyskland og kulturen kommer aldri ? ;(

Astrid sa...

Fotball er digg! Jeg lurer på om du bor i Bayern?? Eller er jeg helt på jordet..? :P vi driver å bestiller flybilletter skjønner du :P btw når vi kommer kan jeg fortelle alle de fotballreglene du antageligvis aldri trodde fantes engang :P

Stor klem fra meg :))