onsdag 9. desember 2009

Noen som kan gi meg en forståelig formel for å regne ut topppunktet/bunnpunktet(scheitelpunkt) i en parabel?
Her er det nemlig a(x-d)^2+e som gjelder, men jeg hakke peil på hva det betyr! Skriver matte på fredag, og det aller meste av pensumet er faktisk forståelig (til en forandring fra normalt), men ikke scheitelpunktformelen eller Gaußalgorithmus eller noe i den duren (finne 3 ulike variabler når man har 3 ligninger????????). Noen mattegenier som kan hjelpe? I morra blir tortur! Skole, enda mer mattepugging, sport, teoritime og enda mer matte fram til jeg blir gal! Rart det ikke har klikka for meg allerede!

EDIT: a(x-d)^2+e var lett som en plett! 10 min etter jeg posta innlegget hadde jeg allerede klart å regne ut 3 oppgaver etter at Jochen fant en liten ting man måtte gjøre i regnemetoden! Det var 1 fortegn som må endres hver gang, og det ene fortegnet så lenge det var uforandra ga alltid feil e-verdi!

I helga reiser jeg til Heidelberg og Mannheim, i tillegg til at jeg må lære historie siden jeg skriver på mandag, og før onsdag må jeg lese de siste 120 sidene i "Homo faber", en gørrkjedelig bok jeg har brukt tiden siden høstferien på å lese de 100 første sidene i! Blææ... Lenge leve siste innspurten før ferier! Om en uke er jeg hvertfall ferdig med den siste klausuren i denne omgang!

Ingen kommentarer: