tirsdag 20. april 2010

Vårstemning i Bad Lippspringe

Det er så herlig for tiden! Lørdag og søndag var det t-skjortevær. Særlig søndag. Da var det over 20 grader, strålende sol og ikke en sky på himmelen. Ute blomstrer løvetann, blåe blomster, påskeliljer, tulipaner og hvitveis, i tillegg til mange andre jeg ikke har peil på hva heter. Hvitveisen så jeg allerede i påska, og det eneste som mangler for skikkelig vårstemning er å høre russen tute rundt i gatene. Dumm gelaufen ville tyskerne sagt her, og det får jeg høre hver gang jeg nevner småting jeg savner og gjerne skulle opplevd, sett eller hør . Altså jeg har valgt det selv når jeg valgte et år i utlandet er det de skal fram til.

På fredag var jeg med Eva, Jochen og Jutta på kino, siden alle ville se Alice im Wunderland. Det var 2. gang jeg var på 3D film, og denne gangen var det mye bedre enn sist. Sist var vel rundt 5. klasse på Liseberg, med bier som sverma rundt oppi trynet ditt. Alice im Wunderland var kjempemye bedre, og ikke like ekkel som jeg hadde forestilt meg med 3D (selv om jeg frykta det verste da det kom en ekkel, hvesende slange oppi trynet på oss allerede under reklamen!!).
Var hvertfall en bra film. Og det verste er at helt siden avatar og alle de andre 3D filmene kom på kino her nede, går alle rundt å klager over at 3D er alt for dyrt, siden det koster en del mer enn vanlig kino. Men det beste er at det allikavel er 15-20kr billigere enn vanlig kino i Norge!

Lørdag henta vi de fra Frankrike på stasjonen, fordi de skulle overnatte en natt på vei tilbake, samtidg som de plukka opp bilen de hadde parkert her for å unngå bil i Berlin. De reiste sammen med 3 andre, som hadde FLYDD til Berlin. De kom seg jo selvfølgelig ikke hjem igjen, og tok også toget til PB og overnatta her.
Det ble også tid for årets første grilling, og på kvelden var jeg på kino med Hannah og Laura. Vi så Kautions-cop, og delte en megameny popcorn + brus. Og når man her snakker om mega, så menes det megamaxirekordstor meny. 1,5 l brus i sånn beger som normalt er 0,5l stort, og søtt og godt tysk kinopopcorn i tilsvarende mengde som vi ikke klarte spise opp. Og fordi man ikke kan snakke på kino endte vi opp med å fortsette skravlekvelden en stund inne på en café/coctailbar-ting i fotjengersona. Det er så morro å finne på noe med de to samtidig! Og jeg er superglad for at jeg inviterte begge to på bursdagen, og at de tilfeldigvis satte seg ved siden av hverandre og ble kjent. Vi har allerede begynt jakten på neste ledige helg når alle 3 har tid.

Søndag ble brukt ute i sola/skyggen. Det var til tider nesten for varmt i sola, mens skyggen hadde helt perfekt tempratur. Ble faktisk solbrent på søndag! Skuldrene var smårøde, men rødfargen og antydningen til farge er allerede bortevekk igjen. Gleder meg til helga. Da er det meldt supert vær igjen.
På kvelden stakk jeg til Julia, og der grilla vi (ehm, prøvde å lage svart kull av maten), prøvde enhjulssykkel og holdt på å le oss i hjel. På bildet under tester Julia og Kathrin ut en teblomst som Kathrin hadde tatt med seg fra Kina i påska. Det var en sånn liten klump, som når den fikk varmt vann på seg åpna seg til en superfin teblomst.



Mandag hadde vi fri, og da brukte jeg dagen på å sove, gjøre litt norsk, jogge (og tråkke over) og å rydde for å begynne å få litt oversikt over hva jeg har av ting her nede. Om under en måned skal nemlig mesteparten sendes rettning Norge med den berømte bilen. "Es kommt ein auto!", som jeg sier hver gang jeg får spørsmål om hvordan jeg skal få med ting hjem. Etter å ha sittet å sett rundt i rommet mens jeg snakka med Ida på tlf forrige uke og fikk en oppdaering på hvor mye ho hadde klart å samle opp gikk det nemlig opp for meg at jeg har minst like mye selv, om ikke mer!

....................................................

Og fordi jeg hører det snør oppi Norge tenkte jeg å være så snill å hive med et par sommerlige bilder av grønne blader, løvetann og knallblå himmel!







Og for de som trodde mulvarper kun var noe man så på barnetv:
Her kryr det av de som man kan se på bakken.

....................................................



Gjett 3 ganger hva dette skal bli?

Tamtadatam:
Bygg-selv-ring som jeg fikk av Julia, Maike og Kathrin til bursdagen. Digger den ringen, og gleder meg til å komme meg til det stedet man kan kjøpe nye deler.

....................................................

Og et par bilder fra sist helg når vi hadde sightseeing i PB for de fra Frankrike. Da fikk jeg endelig somla meg til å ta noen bilder av byen, for med unntak av de jeg tok første dagsturen innom Paderborn (5stk eller noe), har jeg ikke tatt et eneste bilde av byen.


VÅREN ER HER! Paderquelle

Paraplybilde

Paderborner Dom

Drei hasenfenster i Paderborner Dom eller noe i den duren. Er en eller annen regle til som går ut på at det er 3 harer, men kun 3 ører, og allikavel har hver av harene 2 ører.

De husene i bakgrunn tok jeg bilde av første dagen, + et av Paderquellen.

1 kommentar:

Solveig sa...

Åååå, så heldig dere er som har fint vær. Det er sant det om at det snør her ja, det er så kjedelig.