onsdag 28. april 2010

Uflaks, sa Severin Suveren

I helga hadde vi fantastisk vær, og uten at jeg helt vet hvordan jeg fikk til det, ble jeg SJUK! Har klart meg hele vinteren uten å bli syk, uten å en gang ha skikkelig vondt i halsen. Så kommer de 20-25 sommerlige gradene og jeg klarer å få ufattelig vondt i halsen. Våkna 3 ganger natt til i mandag av at halsen føltes ut som den de bruker i repsil-reklamene. Det kjentes ut som jeg hadde en hel tornebusk inni halsen, og dårlig med søvn endte som alltid med et hode som føltes ut som alt skrangla rundt inni der når jeg så mye som bevegde hode bittelitt. Bestemte meg for å legge meg for å sove de første 4 timene, siden 3.-4. time alltid er fritimer, for å se om det ble bedre. Halv 10, en halv time før vekkeklokka skulle ringe klarte jeg ikke sove lenger, og fant ut at å bli hjemme de 2 siste timene gadd jeg hvertfall ikke. Da stakk jeg på skolen selv om det muligens ikke var det beste valget. Rett etter skolen (2 timer) var jeg mer sliten enn når jeg har 9 timer sammenhengdene uten fritimer, men allikavel endte det opp med at jeg rydda HELE rommet og satt alle skolesakene osv inn i permer og sorterte alt. Grovt regna brukte jeg 6 timer på det! Nå er hvertfall alt ferdig sortert og jeg har begynt å tenke på hva som skal tilbake til Norge når jeg får besøk om 2 uker og 1 dag.

Vet ikke om jeg innerst inne hadde håpa rydding var en mirakelkur for forkjølelse, men i går var halsen ikke veldig mye bedre, ørene føltes ut som etter en flytur og hodet føles som en ballong pga trykket i ørene. I går kveld trossa jeg vondt i hodet og halsen, og dro på et teaterstykke på Reismann (Naboskolen rett over veien) sammen med Julia. Det var også sånn teater satt opp av skolen, akkuratt som på Pelizeaus før jul en gang. Var ganske så bra, og veldig verdt å se på, selv om det på skolen min var hakket bedre.

I dag er jeg nesten helt bra igjen, kun tett i nesa noe som jeg utifra erfaringer regner med kommer til å fortsette minst en uke.

Og en oppsummering av helga:

Fredag hadde vi besøk av Nadine (Evas bestevenninne), kjæresten hennes Marius, naboen Florian og kjærsten hans Kathrin. Vi lagde sjokoladekake, kiwicoctails, sjokoladefondue osv, for å feire Marius sin 23 års dag. Det ble også spilling av eyetoy og alt i alt en veldig morsom kveld selv om jeg tror vi spiste og grisa nok med sjokolade for en god stund framover.

Lørdag var det strålende sol, og en perfekt dag for å legge seg i sola. Årets første antydning til sommerfarge (OG et stygt bikiniskille) er allerede på plass, før det i det hele tatt har blitt mai. Jeg digger Tyskland! Hvertfall på mange måter. Lørdag kveld skulle jeg nemlig begynne å skrive et blogginnlegg om hva jeg hadde gjort den siste tiden, men det endte med at de 2-3 små forskjellene jeg skulle ramse opp mellom Norge og Tyskland ble til en LANG liste med irriterende forskjeller og endte opp med en forferdelig hjemlengsel (igjen!). Det er bittesmå forskjeller som for eksempel en superliten anderledes regel i LUDO, det å måtte huske på å ta stekeplatene ut av ovnen før jeg setter den på når jeg skal bake og at den tyske jordbærjogurten er knall rosa og smaker søtt og ekkelt og absolutt ikke som jordbær.
Det var også veldig mange andre småting som endte opp med å ta over det som egentlig skulle vært et normalt blogginlegg. Som sagt det er SMÅTING, småting jeg ikke har tenkt over før nå, men nå irriterer jeg meg over det HVER ENESTE gang, og jeg begynner å bli lei. Bare det å finne ut at de ikke har aircondition på det treningssenteret jeg har 2 prøveuker på, gjorde meg drittlei, for det har de jo på spenst hjemme. Jeg har begynt å sammenligne ALT her nede med hjemme, og jeg holder på å bli sprø! Mandag var det nøyaktig 3 måneder igjen til jeg kommer hjem, og det skal bli herlig! Merker jeg begynner å bli veldig klar for å hvertfall komme hjem, selv om jeg allerede har begynt å planlegge tur nedover hit igjen i høstferien. Skulle ønske Bad Lippspringe/Paderborn kunne byttet plass med Svinesund! Hadde vært supermye bedre! Er jo egentlig ikke klar for å reise herfra, selv om jeg er nesten alt for klar til å komme hjem.

Søndag tok vi en tur til Münster for å sjekke ut den byen når det var 25 grader ute. Det er en studentby 1,5 timer herfra, og det er hekt sykt hvor mange sykler det er der. Av inbyggerne regna Jutta ut at ca 1/5 - 1/6 er studenter, altså helt sykt mange. Er også byen med flest sykler i Tyskland mener jeg å huske. Vi leide oss også sykler for å følge trenden. Her er noen bilder:



Slottet i Münster. Omtrent hver eneste tyske by har MINST et slott, om ikke 5

Og under middagspausa møtte jeg på en nordmann:

NAM! Første fisken jeg har spist her nede som ikke var fiskepinner eller kun et par biter iblanda en pastarett.


Domen




Sykkelpromenaden/"autobahn for sykler" som går rundt hele Münster


I dag var det 22 grader igjen, etter et par dager nedover mot 12 grader. I morra har vi fri etter 4. time siden det er Elternsprechtag (konferansetimelignende bare at her samles alt på en dag hvor foreldrene kan snakke med den læreren de vil, og ikke nødvendigvis klasselæreren). I morra er en super dag å ha tidlig fri på, for gjett hvor mange grader det er meldt?

... 27 grader(!!) og strålende sol! Gleder meg allerede. Må også prøve å minne meg selv på å lade opp ipoden så jeg kan høre musikk i sola i morra.

Skriver sannsynligvis ikke før etter helga igjen. Lørdag er det nemlig tid for min andre tur til Hannover stadion. Sannsynligvis også Hannovers nest siste(?) kamp i 1. liga, siden de med all sannsynlighet stiger ned i 2. ligaen neste sesong. Vel, når de får til å prestere å tape 0 - 7, er de vel skyld i det selv. Selv jeg som har veldig lite peil på fotball vet at 7 mål er MYE iløpet av kamp.

3 kommentarer:

Astrid sa...

Heihei :) bare lurer på en ting.. fotball.. når du skriver 1. liga, mener du bundesligaen? :P

Gleder meg til du kommer hjem!

Astrid

Ingvild sa...

Jepp, mener bundesligaen : ) Er bare mer forståelig for de som ikke kjenner til fotballsystemet i Tyskland med 1. og 2. osv. Tror jeg hvertfall, haha. Tidligere hadde jeg hvertfall ikke skjønt hva bundesliga var : )

Jeg gleder meg også :D

Astrid sa...

Okei :)) måtte bare avklare det :P