onsdag 7. juli 2010

Hannover Zoo

Fredag slapp vi en time tidligere fra sport. På torsdag hadde jeg så flaks at det fallt ut, fordi læreren brått måtte på en konferenz, og fredag måtte ho et annet sted. Den halvtimen vi hadde sport var ille nok, ei fikk ikke puste til slutt fordi det var så varmt. Etter skolen dro vi til en "innsjø" for å bade. Det finnes vist et par kunstig lagde sjøer her hvor man kan bade. Egentlig er det badeforbud overalt i de sjøene, med unntak av den ene stranda som fins. Der vi var på fredag kosta det hele 3€ å komme inn. 3€ for å bade på stranda i en liten, kunstig innsjø, som ikke på langt nær kan sammenlignes med Kruseter eller Store Erte. Sanda på stranda var så varm at man ikke klarte gå rolig, det var bare å sprinte ned til vannet for å ikke brenne av oss føttene. Her nede hender det at det blir så varmt som nå, men jeg har aldri opplevd 33-34 grader i skyggen i Norge. Over en uke med 29-34grader i skyggen er slitsomt. Hadde man bare hatt fornuftige muligheter til å dra å bade hadde det ikke vært så ille, men når alt som er av muligheter er freibad (utebad, klorvann, MASSE folk...) og den sjøen som er et stykke unna, er det ikke veldig gøy med så varmt vær.

På lørdag var vi i Hannover Zoo. Ute var det 35grader i skyggen, alstå varmere enn fredagen. Selv om fredagen var ille, var ikke lørdagen noe problem i det hele tatt. Det var bare herlig og varmt! Varmt og godt! Dyreparken var superfin, og de hadde ikke bare dyr fra andre land, men de hadde også bygd opp landskap osv så det passa. I Australia-delen hoppa f.eks små kengeruer fritt rundt, sanda var rød, akkuratt som man forbinder med Australsk "outback", og de hadde kjøpt en gammel australsk bensinstasjon. I Yukon Bay hadde de bygd opp en ferje, landsby og de hadde "havet" med kunstige bølger osv. Alt var rett og slett superkult laga. Dyreparker kan bli litt kjedelige i lengden når det bare er dyr i bur, men den i Hannover var virkelig verdt et besøk. Og det beste av alt; i Yukon Bay (Canada) kunne man kjøpe salt popcorn! Hadde ikke spist salt popcorn det siste året (tysk popcorn er søtt, ikke karamell-søtt, men søta med et eller annet kliss), og på en dag med 35grader i skyggen var salt popcorn herlig! Tror også jeg drakk bortimot 4 liter vann den dagen for å ikke tørke ut.

Etter å ha vært i dyreparken dro vi til slektningene i Hannover/Wettmar. Der så vi på fotball, og både før, i pausen og etterpå bada vi i det store bassenget de hadde. Herlig! Herlig var også fotballkampen. Tyskland vant 4-0 over Argentina, som alle sikkert har fått med seg. Fotball er noe helt annet i Tyskland, og det er så god stemning når Tyskland spiller og vinner. Fotball er gøy, og det er spennende å se på. Hvem hadde trodd jeg noen gang skulle si det? Jeg kunne jo ikke en gang fotballreglene før jeg kom til Tyskland!

Har prøvd å laste opp bilder fra dyreparken, men blogspot har begynt med det tullet det holdt på med tidligere. "Bad Request" når jeg prøver å laste opp bilder. Av og til får jeg lasta opp enkeltbilder, men for å få bildene samla, lager jeg et eget bildeinnlegg når alle bildene er lasta opp. Hvor lang tid det tar før bildeinnlegget kommer, avhenger av hvor (lite) sammarbeidsvillig blogspot er.

------------------------------------------

Her nede har de karakterkonferanser når karakterene for hvert skolehalvår er ferdig. Derfor hadde jeg fri i dag, noe jeg utnytta til å først sove lenge, for så å legge meg i sola og høre musikk. I dag er det kun 26 grader ute, egentlig veldig deilig med en "kald" dag etter en uke med over 30 grader. I morra braker det løs med høye tempraturer igjen. Fredag skal det bli 33 grader igjen, en tempratur gradestokken ifølge værmeldinga skal få lov til å vise 4 dager på rad.
I kveld stikker jeg til Julia for å grille og for å se på fotball med Julia, Corinna og Pia. Halvfinale. Nå må Tyskland bare slå Spania, også blir det forhåpentligvis finale på søndag. Fotball til helga blir det uansett, samme om det er finale eller kamp om 3. /4. plass.

Akkuratt nå er det også 2,3 km igjen av Tour de France. Når Norge var så dårlige til å ikke kvalifisere seg til fotball-WM, kan jeg jo hvertfall følge med på at Thor Husovd gjør det bra på sykkel.

Ingen kommentarer: