lørdag 24. juli 2010

Stuttgart


Vel, fotogen er noe annet... Bildet er hvertfall av meg, Demelza, Nico (Demelzas kjærste) og Naliandrah i Leobad (stort freibad i Leonberg). Særlig mer enn 10 bilder tok jeg ikke iløpet av de 5 dagene. De fleste bildene jeg har er fra undervannskameraet til Demelza, og siden batteriet gikk tomt, er ikke det så mange heller. Fra Mannheim har jeg også kun rundt 10 bilder... Var andre ting å finne på enn å knipse bilder.

Dialekten i Stuttgart er forresten helt forferdelig, feks; Dann brauschte net mitkomme (dann brauchst du nicht mitzukommen... eller noe i den dur). Net istdenfor nicht, de dropper n-en på slutten av verb, st blir veldig ofte sch. Glad jeg har lært hochdeutsch (tysk uten særlig dialekt).

2 dager igjen. Hjelp, hvor har tia blitt av?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Neei, ikke si det. Jeg skal være utvekslingsstudent i en by som er 2 mil unna Stuttgart. Er tysken vanskelig å forstå? Nå ble jeg bekymret. Tysken min er forferdelig.

Ingvild sa...

Jeg har alltid forstått en del av det de har sagt der nede, selv da jeg gikk i 9. klasse og ikke hadde hatt tysk lenger enn 1,5 år. Hadde egentlig ikke tenkt over at de snakka dialekt, fordi jeg ikke kunne skille det fra hochdeutsch uansett. Etter et år med hochdeutsch merka jeg at familien vi kjenneer snakka dialekt. Så før jeg ble vandt til tysk uten dialekt, hadde jeg ikke problemer med schwäbisch i det hele tatt : )
Traff også en del andre, og det er også mange der som snakker ganske rent tysk, så du bør ikke bekymre deg : )

Anonym sa...

Det var bra. Det er min største bekymring. Språket og venner. Skal nemlig til Korntal-Münchingen, som er 2 mil ifra Stuttgart.

ziggeli sa...

hei! reiste du til tyskland med en spesiell utvekslingsorganisasjon? i så fall hvilken, og gikk det an å velge hvor i tyskland man ville bo? setter utrolig stor pris på å få svar! : )

Ingvild sa...

Hei : ) Reiste til Tyskland med EF, en organisasjon jeg har hatt veldig gode erfaringer med, med tanke på campen på begynnelsen av året, helgetur til Berlin osv.

Jeg la ved en lapp på søknaden om at jeg ønska å bli plassert i sør hvis det var mulig, selv om man egentlig ikke kan velge sted med EF (eller noen av de andre organisasjonen som sender til Tyskland). Jeg ble plassert i Paderborn, som jeg heller vil si at ligger i nord, men selv om jeg ikke ble plassert der jeg hadde håpa, fikk jeg allikavel det beste året jeg har hatt! Og når jeg tenker over det; tenk hvis EF virkelig hadde plassert meg i sør? Da hadde jeg ikke blitt kjent med den supre vertsfamilien min osv. Jeg er kjempeglad for at de ikke brydde seg om den lille post-it-lappen jeg klistra på! :D

ziggeli sa...

ja skjønner! men jeg vil helst bo i nærheten av der kjæresten min bor, så leter etter en organisasjon der jeg kan bestemme byen selv : )

Ingvild sa...

Tror faktisk ingen av organisasjonene tilbyr plassvalg for Tyskland, siden Tyskland er et såpass lite land. De aller fleste tilbyr stedsgaranti i USA, men ikke i noen andre land. Du får be kjæresten høre om noen av de han kjenner har lyst på utvekslingsstudent, og heller arangere det privat. Tror det er eneste mulighet for plassvalg i Tyskland.