søndag 15. februar 2009

Vel framme

Innlegget er endra siden jeg fant ut at jeg hadde glemt ä trykke publiser innlegg pä oppdateringen för nä.

Nä sitter jeg godt plassert i Gerlingen, vi kom oss faktisk levende fram, og det var absolutt ikke vanskelig ä finne riktig fly, buss eller noen ting. Har vel neppe värt sä rolig när jeg har värt ute ä reist alene. Er faktisk nesten mer skeptisk när jeg skal ta toget alene til Oslo. Slä den dere!

Ellers har vi värt i dyrehagen Wilhelma Zoo i dag, bäde en kald og varm fornöyelse siden ute var det minusgrader og inne i tropehusene var det minst 100grader föltest det som der vi sto i tykke gensere og vinterjakker.
Hele dagen var Solveig, Kaiulani og jeg sammen med to av Kaiulani sine venninner, Katrin og Sophie (?), og det var ikke för jeg hadde klart ä bestille zwei chickenburger und zwei McSundae Chocolaten eller noe i den duren til Solveig og meg de fant ut at jeg faktisk kunne bittelitt tysk og vi begynte ä snakke. Jeg tör pästä jeg er en god lytter, siden jeg hörer, hörer og hörer og svarer ja, nein osv. Men tro det eller ei, jeg har faktisk snakket opp mot 50:50 tysk/engelsk til nä.

Har ogsä värt pä kino, og siden alt her i Tyskland er dubbet var jeg litt skeptisk. Men jeg kunne like sä godt bare begynne ä venne meg til det med tanke pä neste är. Det gikk overraskende bra, jeg tenkte egentlig ikke over at verken spräket ikke var engelsk, eller det at munnbevegelsene ikke passet til ordene som ble sagt. Vi skulle egentlig se Benjamin Button, men endte opp med en kjärlighetsklisje og en bötte popkorn pä deling. Overraskelsen var stor da jeg puttet det jeg trodde var godt, salt og gult kinopopkorn i munnen og fant ut at det var noe sött, tysk kliss. De kunne virkelig ikke forstä hvordan vi kunne spise salt popkorn, for det var nemlig ekkelt. Kulturforskjeller sier jeg bare!

Den förste tyske vitsen mä jeg ogsä skryte pä meg ä ha skjönt, den vitsen som slutter med kom an ketsjup, bare pä tysk. Jeg föler meg stolt!



Her er traileren til filmen vi så, "Er steht einfach nicht an dich", kanskje bedre kjent som "He's just not that into you". Traileren er på tysk

1 kommentar:

Ane Kine sa...

Har utvekslinga starta alt? =O Eller er du bare på ferie?