onsdag 18. februar 2009

4 down, 1 to go

Har allerede värt her 4 av 5 dager, og mä snart begynne ä pakke bagger og det som er. Er en liten smule skeptisk til kilobregrensingen pä bagasjen, siden jeg föler jeg har kjöpt sä mye egentlig veldig unödvendig shit, men ogsä nödvendigheter. Som blandt annet en kjole jeg ikke aner när jeg kommer til ä bruke, og 10cm höye pensko. Lenge leve tyske priser sier jeg bare!

Sä först veldig svart ut när det kom til shopping her nede, siden vi startet i Calw. For dere som ikke vet det, sä er det en liten by med et par butikker med veldig därlig utvalg. Med unntak av Müller, en stoooor altmuligbutikk som selger alt fra skolesaker, merkeparfymer, sminke, godteri, smykker... you name it! Som jeg sä fint sa til Demelza; selv om det er billig her kommer vi til ä shoppe oss blakke! 3 euro her, og 4 euro der blir brätt bäde 30 og 40 euro til slutt.

Alle her nede skröt av Breunigerland, et middels stort kjöpesenter, men etter noen timer der inne kom vi ut med akkurat like mye penger som da vi gikk inn. Bedre lykke var det i gär i Leo-Center, et stort senter hvor jeg kunne brukt utallige tusen hvis jeg bare hadde hatt de. Dessverre forsvinner mesteparten av det jeg har inn i utvekslingsäret, sä jeg kunne ikke löpe löpsk og prövde ä ignorere alt det fristende som närmest skrek; kjöp meg!

ßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßßß, smä barn, store gleder. När jeg ikke kan skrive de norske bokstavene fär jeg nyte livet med at tastaturet inneholder dobbelt s-en.

3 dager pä rad har vi väknet opp til verdens beste frokost, brezel med tysk, usaltet, ekkelt smör og Apfelsaft mit Mineralwasser (eplejuice og farris). Beste man kan fä tak i, med unntak av smöret.

Skolen her var ganske anderledes ogsä, det fant jeg ut etter ä ha besökt Kaiulani i religionstimen, med en lärer veldig preget av psykologiutdannelsen sin. "Hva föler du nä?" osv. Kanskje det har noe med at det var 9. klasse (det er veldig vanlig ä mätte gä om igjen osv), eller sä er skolen her generelt mye strengere. Hjemme kan vi vandre nesten fritt, spise hva vi vil i timene inkludert tyggis og sjokolade og mange andre ting. Her mätte elevene be pä sine knaer om ä fä gä pä do i timen, og det var ikke pä tale at et bursdagsbarn fikk spise bursdagsgaven ho hadde fätt av en venninne, for det var nemlig kjeksstengre du dypper i nutella.

Nä kommer snart Demelza hjem etter ä ha hjulpet en jente med skolearbeid. Jeg trodde tyskbökene hjemme bare trengte litt fyllmasse, og derfor skrev om ungdommer som ga Nachilfe i ulike fag, men det er visst noe alle gjör her nede.

I kveld drar vi inn til Stuttgart for ä spise pä Maredo (?), og nä skal jeg sette meg med nesa ned i boka jeg har kjöpt; PS. Ich liebe dich. Jeg mä lese förste kapitelet pä nytt, fordi tross at jeg brukte ca. 4,5 minutter pä hver side, skjönte jeg ikke om en person, Gerry, var död eller levende. I kapittel 1 ble vi fortalt hvordan han döde av svulst, i nummer 2 var han lys levende igjen. Ikke vet jeg, kanskje det skal vaere sänn? Kanskje jeg skjönner mer andre gangen, selv om det bare var akkuratt död/levende som jeg ikke skjönte.

Sorry for skrivefeil, men alt blir mer komplisert när tastene ikke fant veien hjem etter löpeturen!

Ingen kommentarer: