tirsdag 23. mars 2010

Lappen : )

I morra skal det bli 18 grader og sol her nede. Skal bli herlig! Like herlig som at den 2 uker lange ferien begynner om 3 dager, og at jeg nå slipper å ha drøssevis med kjøretimer. Besto nemlig oppkjøringa på første forsøk i dag! 07.30 hadde jeg oppkjøring, og en time før henta kjørelæreren min her så jeg fikk kjørt en runde før prøva. Måtte opp en time tidligere enn vanlig, og nå er jeg trøtt!
Er hvertfall sykt glad for at jeg slapp å kjøre inn i sentrum av Paderborn midt i rushtrafikken, med alle enveisgatene med innkjøring forbudt, uttallige stoppskilt, smale og fæle gater, høyreregel og det som er. Måtte ut på kraftfahrtveiene (som norske motorveier), kjøre lange strekker med 100km/h, og en gang gjennom en 30-sone med 2(!) kryss hvor høyreregelen gjaldt. Og ellers måtte jeg bare parkere en gang (rygge inn en parkeringsluke), selv om man egentlig må gjøre 2 tillegsoppgaver (parkere, farebremsing osv). Etter å ha kjørt rundt i områder jeg ikke er veldig kjent i, så jeg plutselig et kjent lyskryss, OG Tüv-området (tyske veivesenet) på andre siden av lyskrysset, og da var prøva bestått! Endelig! Til og med UTEN å kvæle motoren en eneste gang i løpet av prøva! Klausurperioden er over, førerkortstresset er over og liver er egentlig bare herlig! Nå gleder jeg meg bare til å komme meg til Sveits og prøve snowboardet mitt igjen, etter at jeg aldri fikk brukt det i fjor. Håper jeg ikke har glemt det helt... ellers blir det en anstrengende uke!

Systemet med å ta lappen her, er forresten ganske anderledes enn i Norge. Man kan ta lappen med 17, og øvelseskjøre med foreldre osv fram til man blir 18. Det som er anderledes fra Norge er at de først må ha lappen før de får lov til å øvelseskjøre, altså alle kjøretimer går gjennom kjøreskolen (og allikevell er det myyyye billigere i Tyskland). Og den/de personene du kan kjøre med må være over 30 og man må oppgi hvilke personer som skal kjøre med deg når man søker om førerkort, så det er egentlig mye strengere enn i Norge hvor man bare trenger TG kurs før man kan øvelseskjøre med hvem som helst som oppfyller kravene i Norge bare man klistrer en L bakpå bilen. Fra og med 18års dagen kan man kjøre alene, og det er kanskje greit å slippe stress med oppkjøring rundt 18-års dagen! Når man tar lappen som 18 eller eldre er det som i Norge.

1 kommentar:

Monika sa...

Gratulerer! :D