tirsdag 16. mars 2010

Bursdagsfeiring

Hadde en super helg med besøk av Mia og Ida, feiring av bursdag og lær-til-du-klikker-teoripugging. I går tok jeg sisteinnspurten, og lærte sammenhengende med kun en liten 30min pause, fra etter middag rundt 2/halv 3 til 11 på kvelden. Teorien tok jeg i dag, og bestod med 0 feil(!). Er herlig å se på skjermen at man har bestått. Nå gjenstår bare den verste delen, nemlig oppkjøring. Klarte å komme meg gjennom forrige kjøretime uten å kvele motoren en eneste gang iløpet av 1,5 timer, så det største problemet er egentlig det å få med seg alle skiltene med fartsbegrensing og det som er. Tyskerne er nemlig eksperter på/tillhengere av å sette skilter på venstre side av veien, og da særlig bak trær og busker på et sted man enklest mulig kan overse skiltene.

Etter å ha analysert et dikt i tysk som jeg ikke forsto noen ting av og ikke forstått en dritt av physikklausuren i går har jeg heller ikke det store håpet for engelsk i morra heller. Jeg trenger ferie NÅ! og det merker man. I sta velta jeg 2 glass, slang rundt meg med annanas og hev kaffe oppover veggen. I tillegg skulle jeg telle antall måneder siden jul, for å finne ut hvor lang tid det tar å spise opp 1,5 kg brunost kom jeg fram til at det var 4 måneder, når det egentlig kun er 3 mnd siden jul. På bursdagen endte det forresten opp med at alle ville smake brunost, og alle untatt Laura syntes det var ganske godt. Tror Ida hadde håpa på et par blinkskudd med kameraet, men når alle smilte og sa det var godt ble det ikke mange bilder.

Fredagen henta jeg Mia og Ida på stasjonen i PB. Mens Ida og jeg venta på at toget til Mia skulle komme 2 timer senere enn Idas, kjøpte vi årets første lilla pakning påskeegg! De smaker akkuratt som freias, NAM... men er bare litt vanskeligere å få tak i. I tillegg kjøpte Ida et blad om Norge og Norden i en skandinavisk(!) butikk hvor de selger norske, svenske, finske og danske ting (ja, tyskerne kan ikke helt forskjellen mellom Norden og Skandinavia). På forsiden var det nemlig et bilde fra stedet Ida bodde før, og da måtte ho selvfølgelig kjøpe det. Når vi satt på stasjonen og venta på Mia, åpner Ida bladet og begynner å le. I bladet, på den siden ho tilfeldigvis slo opp på først, var nemlig et portrettbilde av faren til venninna til Ida. Verden er liten! Fredagen brukte vi på filming, spillig og å spise litt for mange m&ms og tortillachips. Lørdagen var vi en tur i byen før jeg på kvelden feira bursdagen min, som de på tysk kaller reinfeiern (feire inn). Vi var vel 13 tror jeg, men siden klokka er 21:03 og jeg er så trøtt at jeg skal legge meg nå, får det holde med noen bilder fra 18-års feiringen, bilder jeg har brukt timesvis på å laste opp, og bilder som sannsynligvis er blandt de siste som ble tatt med kameraet mitt. Finnes nemlig veldig mange fordeler med å ha bursdag!


Sanna, Britta, Hannah og Laura

Sanna, Laura og meg

Laura og meg

Pyroman?

Prost! / Skål!


Julia, Kathrin og meg

Clara



Katharina, Britta, Hannah og meg








Schlammbowle (som i slam på norsk). Navn og utseende passer hvertfall sammen.

Ingen kommentarer: