mandag 8. desember 2008

Stuttgart, her kommer jeg!

Søknadsprosessen går ikke framover! 90% av søknaden står fremdeles blank, og videre er det vanskelig å komme når spørsmålene lyder blandt annet:

- Beschreibe Dich, Deine Persöhnlichkeit und Deine Gewohneiten.
- Bitte beschreibe einen persöhnlichen Erfolg! Etwas, worauf Du sehr stolz bist.
- Was würdest Du gegen Heimweh machen?

Alt skal svares på godt tysk, og det er jaggu ikke lett å svare på hva jeg vil gjøre ved hjemlengsel når jeg sitter godt plassert i godstolen hjemme i stua. Søknaden skal være ferdig utfylt til intervju i Moss, og etter diverse mailer både til EF-kontoret og intervjuansvarlig i Moss fikk jeg bekreftet mine mistanker om stor pågang med søkere nå rundt juletider. Med syk intervjuleder vil første mulige intervjutid bli 21. desember, dagen vi sannsynligvis reiser avsted til Sauda for å feire jul. Jeg vil derfor få goood tid til utfylling av søknad, men en desto lenger usikker periode hvor jeg verken vet om jeg blir godkjent eller sparket på hodet ut fra hele programet.

Eneste sikre Tysklandsturen nå er vinterferien 09, en ferie jeg og min lillesøster Solveig legger ut på eventyr på egenhånd. Alene skal vi finne riktig buss til Gøteborg, så videre til Säve flyplass og håpe på å slippe gjennom sikkerhetskontrollen. (Det er kanskje en grunn til at mamma satser på å sende oss avgårde 8 timer før flyet letter, selv om Halden-Säve kun tar 2,5-3 timer?)
Vinterferien i Gerlingen/Stuttgart begynner først 2 dager etter vi reiser hjem, så mitt første (2.) møte med den tyske skolen vil muligens komme allerde da. Demelza har allerede invitert med meg på skolen, og jeg regner med forandringene vil være store fra jeg var med ho for 8 år siden. Jeg gleder meg, og selv om det meste av prat kommer til å foregå på engelsk enn så lenge vil dette være en perfekt oppladning til året. Stotre fram noen tyske gloser til de minste, som enda ikke er så drevne i engelsk, tråle butikkene for å finne ut hvilke nødvendigheter som ikke er å få tak i og som må få plass øverst på prioritetslista for pakking og ellers bare telle ned mot avreise.

5 kommentarer:

Ane Kine sa...

Du kan jo søke på flere organinsasjoner da? AFS er den eldste og den er veldig godt organsisert (synes jeg da :P). Jeg måtte ikke svare på noe på tysk da jeg søkte. Kan du velge hvilken by du vil til?
Når det kommer til det med hjemlengsel; det er ærligtalt ikke noe man kan gjøre med det enn å vente til det går over. Men IKKE ring hjem til familie og venner! Finn på noe med andre. Det er det eneste som hjelper. Og selv om det kanskje føles litt frekt og flaut, si det til familien. Da får man en klem :)
Lykke til videre!

Ingvild sa...

Hehe, plutselig fikk jeg intervjutid til torsdag så da går det fortere enn jeg trodde. De sender videre de fleste, men hvis ikke skal jeg vurdere AFS eller noe for jeg vil til Tyskland : ) Får ikke velge by eller område nei, men skal høre om det går ann å skrive opp ønske om sør i Tyskland. Får man velge sted med AFS?

Anna Elise sa...

Men da linker jeg deg også da =) Hehe.. Lykke til med søknaden da =)

Ane Kine sa...

Nei, men man får lov til å si hva man ønsker :) Også tror jeg AFS Norge sier i fra til AFS Tyskland. F.Eks. en fyr som er utvekslingstudent i Norge hadde sagt at han ønsket å se Holmenkollen. Tror at han havna i Lillestrøm eller noe :P

STINE sa...

Jeg kom ikke med EF, grunnen dems var at jeg var allergisk mot katter:P Men kunne få reise i Europa da, menmen.. Ville bare si at intervju hos EF er kjempekoselig og ikke skummelt i det hele tatt :) utrlolig trivelig at de samler sammen flere studenter så man kan snakke med andre i samme søknadsprosess =)