tirsdag 9. februar 2010

æøå

Tralala, jeg er så glad! Fikk svaret jeg har venta på i flere uker, helt siden jeg sendte en mail til skolen i Norge for å være sikker på at det at jeg velger bort kjemi ikke ødelegger for godkjenning. Jeg er så lykkelig! Aldri mer kjemi! I samme slengen fikk jeg med liste over fag som jeg kan velge for neste år, eller det jeg trodde var lista. Der sto Tysk 3 ikke oppført, og når jeg spurte ekstra om det viste det seg at han hadde sendt feil liste, og at det var mulig det blir tysk 3, men at det står i risikosonen for å falle bort siden så få velger. Må prøve å få flest mulig til å velge det : )
Sitter nå i fritimen oppe på "selbstlernzentrum", skriver norsk på tysk tastatur, og kopierer æøå til den store gullmedalje. Samtidig studerer jeg læreplanen i forskjellige fag, og deler av tysk 3 er jo reneste drømmelæreplanen!
Særlig punktet "Språk, kultur og samfunn"
  • formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
  • formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
  • diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med kulturen i målspråksområdet
  • diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer
  • formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
  • sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråksområdet
  • presentere egne erfaringer fra kontakt med personer, organisasjoner eller miljøer fra målspråksområdet

Ellers har det ikke skjedd så veldig mye siden sist jeg skrev sist. En dag med total iskaos, trafikkaos og you name it, og ellers har hver eneste dag vært ganske normal.
Siden det var snø bestemte vi oss for å gå tidlig til bussholdeplassen, men siden vi rutsja bortover veien tok de lenger tid enn normalt, og vi var til vanlig tid på bussstoppen. Reusltatet var at de tidligste bussene vi vanligvis ikke tar, men som vi hadde forventa skulle være forsinka, allerede var borte, og vi måtte vente på de vanlige. Problemet var bare at den første av de vanlige bussene hadde kræsja med en annen buss (kjørt inn i det leddet som binder dobbeltbusser sammen) siden det var så glatt og de ikke kunne bremse. De 2 bussene sperra hele veien i begge rettninger, så de andre 3-4 bussene som kom bak den første heller ikke fikk kjørt videre, og vi måtte stå 25min i kulda for så å komme 15 min for sent. Mens vi sto der kunne vi se hvordan biler som kjørte sakte, og i tilleg langt forran amplene bremsa, fortsatte å skli over rødt. Snø og is med regn oppå der igjen, vel, kanke si annet en at det var GLATT! Så tina deler av snøen, og nå er det meldt snø igjen... Blæ... Den tyske vinteren er jo nesten like ille som den norske!

Ingen kommentarer: